Después de distinguir cuatro grupos prevalecientes entre las definiciones o descripciones de la Belleza, el autor levanta reflexiones críticas de tipo léxico y de tipo filosófico sobre su naturaleza. En las de tipo léxico hace resaltar cómo unos y otros términos acerca de la Belleza enfatizan diferentemente lo descriptivo y lo apreciativo, inclinándose así al origen intuitivo y a la función transformadora de la Belleza, por tanto a su relación con la verdad metafísica y con el Bien. En las de tipo filosófico se vale del estudio de los conceptos de Ser, de Realidad, de Orden, de la dimensión de los trascendentales medievales para caracterizar la Belleza. Se destacan incidentalmente las contribuciones de san Buenaventura y de Alexander Baumgarten en el desarrollo de las teorías sobre lo bello.
After suggesting that most of the better known descriptions ordefinitions of Beauty may be grouped in four different groups andcommenting on their features the author introduces some criticalreflections both lexical and philosophical on the nature of Beauty.Terms for Beauty can emphasize a descriptive approach, or stressthe appreciative attitudes of those who come in touch with beautifulthings, while some terms do both. So Beauty is seen through themeither in relation to metaphysical truth or to Goodness. Or also inrelation to both. The terms thus also refer to the intuitive nature ofour understanding of Beauty and its transforming and creativefunction. In his philosophical observations he delves in the conceptsof Being, Reality, and Order in medieval and modern moods, andevokes the medieval doctrine of the transcendentalia which will givethe cue for his definitions of Beauty. He dwells briefly on SaintBonaventure’s and Alexander Baumgartner’s outstandingcontributions to our culture’s understanding of Beauty.
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