The article seeks to analyze the ways in which a corpus of works recently produced in the field of Cuban literature and visual arts interrupt the historical distinction between “inside” and “against”, with which the revolutionary state managed the public space of the island. The corpus selected introduce a disagreement by revealing that the space of the “inside”never coincided with its representation, but that there was always a rest of spaceuncounted –which is also a rest of the meanings that were produced there and circulated there–whose existence can be narrated through memory, thus exposing the complexity, heterogeneity and diversity that constitutes the Cuban society
El artículo se propone analizar los procedimientos a partir de los cuales un conjunto de obras producidas recientemente en el campo de la literatura y las artes visuales cubanas buscan interrumpir la histórica distinción entre “dentro” y “contra” a partir de la cual el Estado revolucionario administró el espacio público de la isla. Los materiales seleccionados aquí introducen un desacuerdo al revelar que el espacio del “dentro” nunca coincidió con su representación, sino que siempre hubo un resto de espacio no contado – que es también un resto de los sentidos que fueron construidos allí y que allí circularon–, de cuya existencia puede dar testimonio la memoria, exponiendo así la complejidad, heterogeneidad y diversidad de las partes constituyentes de la sociedad cubana.
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