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Le buste Maurice-Quentin de La Tour par Jean-Baptiste Lemoyne

  • Autores: Hervé Cabezas
  • Localización: Dix-huitième siècle: revue annuelle de la Societé Française d'Etude du Dix Huitieme Siecle, ISSN 0070-6760, Nº 55, 2023 (Ejemplar dedicado a: Normes et genres dans l’Europe des Lumières), págs. 365-383
  • Idioma: francés
  • Títulos paralelos:
    • El busto de Maurice Quentin de La Tour por Jean-Baptiste Lemoyne
    • Maurice Quentin de La Tour’s Bust by Jean-Baptiste Lemoyne
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      El museo Antoine-Lécuyer, en Saint-Quentin (Aisne), debe su reputación al fondo que proviene del taller que el más famoso pastelista del siglo XVIII, Maurice Quentin de la Tour (1704-1788) dejó en herencia a su ciudad natal. Esta colección es indisociable del único busto conservado del artista, realizado mientras vivía por su amigo Jean-Baptiste II Lemoyne (1704-1778). Esta terracota no puede considerarse únicamente bajo la perspectiva de su alcance plástico y de la fama del modelo representado, sino que se debe mirar como una obra emblemática del siglo XVIII tanto por las circunstancias de su realización en el marco de las sociabilidades artísticas del Siglo de las Luces, como por su uso como medio de convocar al autor de fundaciones filantrópicas a quien colectividades e instituciones deseaban rendir homenaje. Su reproducción en numerosas copias en alabastro, equiparable para la escultura a la estampa para las artes gráficas, da testimonio del espíritu de empresa que reinaba en aquella época

    • English

      In 1776, the most celebrated pastel artist of the eighteenth century, Maurice-Quentin de La Tour (1704-1788) created in his native town of Saint-Quentin (Aisne), three institutions to do with the concerns of the times having the aim of establishing a free drawing school, bringing relief to elderly, impoverished and crippled artisans and helping poor pregnant women. In response to a request from the town’s councillors who wished to exhibit his portrait in the townhall so as thank him, he sent over the bust of himself which his friend, the sculptor Jean-Baptiste II Lemoyne (1704-1778), had made. During the following twenty-five years, the terracotta was given full honours, reproduced in plaster and in 1783, more widely disseminated, thus evoking the artist and enabling him to be celebrated in the institutions in Picardy he had founded, supported or to which he belonged. Beyond the plastic figurative achievement of the work itself, its creation, use and multiplication make it a rare art object that is characteristic of Enlightenment practice whilst also illuminating the last years of La Tour. Since the end of the 1880s, the bust has contributed to the fame of the Antoine Lécuyer Museum at Saint Quentin alongside the contents of the studio left by La Tour

    • français

      Le musée Antoine-Lécuyer, à Saint-Quentin (Aisne), doit sa renommée au fonds d’atelier que le plus célèbre pastelliste du 18e siècle, Maurice-Quentin de La Tour (1704-1788), laissa à sa mort dans sa cité natale. Cette collection est indissociable du seul buste conservé de l’artiste de son vivant, par son ami Jean-Baptiste II Lemoyne (1704-1778). Ne pouvant se limiter à sa réussite plastique et au renom du modèle, cette terre cuite doit aussi être regardée comme une œuvre emblématique du 18e siècle pour les circonstances de sa réalisation dans le cadre des sociabilités artistiques du siècle des Lumières et par son usage comme moyen de convoquer l’auteur de fondations philanthropiques, auquel auquel la ville de Saint-Quentin et plusieurs institutions souhaitaient rendre hommage. Sa reproduction en de multiples exemplaires en plâtre, comparable pour la sculpture à l’estampe pour les arts graphiques, témoigne de l’esprit d’entreprise qui régnait à l’époque


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