El amaranto (Amaranthus hypochondriacus L.) es un componente estructural en lossistemas de agricultura familiar de Tochimilco, Puebla. No obstante, existen localmente una serie de limitantes para la producción y comercialización de este cultivo. El objetivo de la investigación fue generan una estrategia que contribuya a fortalecer la producción ycomercialización de amaranto. La estrategia se generó con la metodología de marco lógico utilizando información recopilada mediante un muestreo aleatorio y estratificado. Se definieron diferentes actividades agrupadas en cinco líneas de acción. Para el logro de la estrategia es indispensable la colaboración conjunta de los productores y sus familias, las instituciones de enseñanza-investigación con presencia en el municipio y el gobierno local.
Amaranth (Amaranthus hypochondriacus L.) is a structural component in the family farming systems of Tochimilco, Puebla. However, there are locally a series of limitations for the production and marketing of this crop. The objective of the research was to generate a strategy that contributes to strengthen the production and merchandizing of amaranth. The strategy was generated with the logical framework methodology using information collected through a random and stratified sampling. Different activities were defined grouped into five lines of action. For the achievement of the strategy, it is indispensable the collaboration of the producers and their families, the teaching-research institutions with presence in the municipality and the local government.
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