María Asunción García Martínez
El ATC 177/2022 de admisión a trámite de un recurso de amparo parlamentario ha suscitado una viva polémica doctrinal centrada en dos cuestiones:
la firmeza del acto parlamentario objeto del recurso y la intrusión del Tribunal Constitucional en un procedimiento legislativo en curso. Más allá de la controversia concreta, del Auto se desprende la insuficiencia de las vías parlamentarias de garantía del derecho al ius in officium de los parlamentarios (art, 23.2 CE) y la necesidad imperiosa de cubrir esta laguna no solo en los Reglamentos de las Cámaras nacionales sino también en los comportamientos de los órganos llamados a garantizar aquel derecho.
The ATC 177/2022 admitting a parliamentary appeal for protection (in Spanish, Recurso de Amparo parlamentario) has given rise to a lively doctrinal controversy centred on two questions: the firmness of the parliamentary act that is the object of the appeal and the intrusion of the Constitutional Court into an ongoing legislative procedure. Beyond the specific controversy, the Order reveals the inadequacy of the parliamentary means of guaranteeing the right to ius in officium of Members of Parliament (Article 23.2 CE) and the imperative need to fill this gap not only in the Standing Orders of each Chamber, but also in the conduct of the bodies responsible for guaranteeing this right
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