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Resumen de Vino, fiesta y vendimia en Chile (1930-1970)

Pablo Lacoste

  • español

    Este artículo examina el proceso de construcción de la cultura de las fiestas del vino y la vendimia en Chile entre 1930 y 1970 a través de las representaciones graficas de las populares revistas Topaze y En Viaje. Ambos magazines contribuyeron a la valoración de las fiestas y celebraciones del vino. Topaze representó el arraigo que la vitivinicultura tenía en la sociedad y la cultura de Chile, simbolizado en chuicos, chinganas y fondas. En Viaje promovió la vendimia como atractivo turístico y alternativa de desarrollo económico rural a partir del patrimonio ancestral. Se detecta un fallido intento de organizar una fiesta nacional en 1950, siguiendo el modelo de Argentina. Finalmente se impuso un modelo alternativo, mejor arraigado en los paisajes culturales del Valle Central, consistente en múltiples celebraciones autónomas en vez de una fiesta centralizada.

  • English

    This article examines the process of building the culture of the wine and grape harvest festivals in Chile between 1930 and 1970 through the popular Topaze and En Viaje magazines. Both magazines contributed to the evaluation of the festivals and celebrations of wine. On the one hand, Topaze represented the roots that viticulture had in Chilean society and culture, symbolized in the chuico (popular bottle) and chingana (popular festival place). On the other, En Viaje promoted the grape harvest as a tourist attraction and alternative for rural economic development based on ancestral heritage. A failed attempt to organize a national festival is detected in 1950, following the model of Argentina. Finally, an alternative model was imposed, better rooted in the cultural landscapes of the Central Valley, consisting of multiple autonomous celebrations instead of a centralized party.


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