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A imagen y semejanza de nuestro mundo

    1. [1] Universidad Iberoamericana

      Universidad Iberoamericana

      México

  • Localización: Entretextos, ISSN-e 2007-5316, Vol. 6, Nº. 17, 2014 (Ejemplar dedicado a: Anthropocentric cultures in the face of social realities), págs. 1-14
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • In the image and likeness of our world
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este ensayo trata de abrir la reflexión sobre la necesaria interconfiguración de mundo, humanidad y tecnociencia; por qué el ser humano sólo puede serlo humanizando el mundo y dejándose humanizar por él. Cómo, por esa misma razón, el desencanto postmoderno y, sobre todo, la destrucción ecológica nos revelan que las grandes creaciones de la Ilustración (la ciencia experimental, la economía burguesa y la legalidad estatal) y su misma Razón endiosada se han reducido a mecanismos (des)configuradores de una humanidad y un mundo sometidos al tamaño y a la rigidez de esa razón-ley tecnocientífica y político-económica. Igualmente señala que las raíces últimas de nuestra concepción, manejo y configuración del mundo se hunden en la filosofía griega.

    • English

      There has always been an interconnected process of mutual configuration between world, humanity, and techno-science; we become the likeness and image of the processes and activities by which we interact with all our surrounding realities. So, modern reason is not only the instrumental reason denounced by the Frankfurt philosophical school but has become instrumentalist, it has imposed not only its laws and limits to our comprehension of our world, our humanity and our instruments or relating to both; surreptitiously it has configured the very structure of our lives and activities, the whole nature, to its formality, to reason and law. Disenchantment and ecological destruction are the outcome of this process and its comprehension of the world and human nature’s meaning and our relationship with them. It also points to its Greek philosophical rooting and the possibilities that the actuality and formality of our virtual worlds open to an epochal change.


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