En la literatura epigramática satírica grecolatina el médico charlatán y sus víctimas es uno de los tópicos más populares. En particular, los epigramas de Marcial están llenos de médicos que matan con su sola presencia, o que como gladiadores hacen lo mismo que cuando eran médicos. El Arcadismo del siglo XVIII, en su búsqueda de un nuevo clasicismo, recupera no solo el epigrama clásico en su forma breve, concisa y satírica, sino también sus temas, incluyendo en concreto el de los médicos y sus enfermos. En nuestro trabajo mostraremos cómo se realiza la relectura de este tópico de la epigramática clásica en los autores portugueses del siglo XVIII, especialmente en Bocage.
In Greco-Latin satirical epigrammatic literature, the charlatan doctor and his victims is one of the most popular topics. In particular, Martial's epigrams are full of doctors who kill with their mere presence, or who, as gladiators, do the same as when they were doctors. Eighteenth-century Arcadism, in its search for a new classicism, recovers not only the classic epigram in its brief, concise, and satirical form, but also its themes, specifically including that of doctors and their patients. In our work we will show how the rereading of this topic of classical epigrammatic literature is carried out in the Portuguese authors of the eighteenth century, especially in Bocage.
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