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Resumen de Ambient Noise Tomography studies for geothermal exploration in the Canary Islands

Iván Cabrera Pérez, Luca D'Auria, Jean Soubestre, David Martínez van Dorth, Germán Cervigón Tomico, Alba Martín Lorenzo, Monika Przeor, Rubén García Hernández, Víctor Ortega, Germán D. Padilla, José Barrancos, Eleazar Padron Gonzalez, Nemesio M. Pérez

  • español

    Ambient Noise Tomography is a geophysical exploration technique that has proven to be highly efficient for studies at different scales and for multiple purposes, such as geothermal exploration.

    In this article, we introduce this technique by reviewing its various steps. Additionally, we present some examples of applications from studies conducted in the Canary Islands (specifically in Tenerife, Gran Canaria, and La Palma) for geothermal exploration purposes.The study realized in Gran Canaria reveals a series of low-velocity zones in the southern and eastern parts of the island, which could be linked to convective cells. In Tenerife, a low-velocity zone has been observed, potentially associated with a superficial clay cap that could facilitate the ascent of gases to the surface. Finally, the study carried out in La Palma highlights the existence of two low-velocity zones in the southern part of the island, possibly related to hydrothermally altered clay zones, indicating a circulation of hydrothermal fluids.

  • English

    La tomografía de ruido sísmico es una técnica de exploración geofísica que ha mostrado ser muy eficiente para estudios a diferentes escalas y para múltiples propósitos, como la exploración geotérmica. En este artículo hacemos una introducción de esta técnica repasando sus diferentes pasos. También, se muestran algunos ejemplos de aplicaciones de estudios realizados en las Islas Canarias (concretamente en Tenerife, Gran Canaria y La Palma) con fines de exploración geotérmica. El estudio realizado en Gran Canaria muestra una serie de zonas de baja velocidad en la parte sur y este de la isla que podrían estar vinculadas a células convectivas. En Tenerife se ha observado una zona de baja velocidad que podría estar relacionada con un clay cap superficial que podría permitir el ascenso de gases a la superficie. Por último, el estudio realizado en La Palma muestra la existencia de dos zonas de baja velocidad en la parte sur de la isla que podrían estar vinculadas con zonas de arcillas hidrotermalizadas, lo que podría indicar una circulación de fluidos hidrotermales.


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