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Resumen de Effects of extracurricular martial arts practice on the trait of anger among boys and girls aged 9-12 years old

Jorge Carlos Lafuente Fernández, Carlos Gutiérrez García, Roberto Ruiz Barquín, Marta Zubiaur González

  • español

    Nowadays, aggression in children is an alarming problem and there are more and more programs carried out with students in order to reduce violence and aggressive behaviour. Martial arts have been used, on occasions, in these programs due to the values of respect and self-control that give it. However, they have not always obtained the expected results. The purpose of this paper is to observe is martial arts like judo and karate are a successful method to decrease anger levels in children. To evaluate this, a quasi-experimental longitudinal study during a period of 6 months in which 82 children took part, divided in a control group and an experimental group (karate and judo). State-Trait Anger Expression Inventory for Children and Adolescents (STAXI-NA) was used. Meaningful differences were found only in some of the anger components, between anger-in expression pre-tests of the control and experimental group and between anger-out expression pre-tests and post-tests of the karate group. The results obtained in this study suggest that the martial arts training has no effect about global anger management in children students. Common aspects are pointed out in interventions that have decreased the levels of anger (traditional aspects, design of a specific program, subjects with behavior problems, school context) and it is shown with the results obtained, how a habitual intervention carried out in a context of sports clubs, in a normal population and without a specific program, have difficulties in reducing the anger of the participants.

  • English

    Hoy en día la agresión en los/as niños/as es un problema preocupante, donde se ha utilizado en algunos programas, las artes marciales para disminuir los niveles de violencia, debido a los valores de respeto y autocontrol que se le otorgan. Sin embargo, no siempre se ha obtenido los resultados esperados. El objetivo de este artículo es observar si las artes marciales, como el judo y el karate, son un método adecuado para disminuir los niveles de ira en los/as niños/as. Se realizó un estudio longitudinal cuasi-experimental durante un período de seis meses en el que participaron 82 niños/as, divididos en grupo control y experimental (kárate y judo). Fue utilizado el Inventario de Expresión de Ira Estado-Rasgo para Niños y Adolescentes (STAXI-NA).  Se encontraron diferencias significativas sólo en algunos de los componentes de ira, en las pruebas previas de expresión de ira del grupo control y experimental, y en las pruebas previas y posteriores de expresión de ira del grupo de karate. Los resultados obtenidos en este estudio sugieren que el entrenamiento en artes marciales no tiene efecto sobre la gestión global de la ira en niños/as. Se señalan aspectos comunes en las intervenciones que han disminuido los niveles de ira (aspectos tradicionales, diseño de un programa específico, sujetos con problemas de conducta, contexto escolar) y se muestra con los resultados obtenidos, cómo una intervención habitual realizada en un contexto de club deportivo, en una población normal y sin un programa específico, tienen dificultades para reducir la ira de los participantes.


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