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Le Droit successoral du peuple Akan (Cote D´Ivore) a la lumiere des enquetes coloniales françaises (1901-1902) et des enquetes ivoiriennes recentes

  • Autores: Sosthène Boni
  • Localización: Revista de estudios jurídicos, ISSN 1576-124X, Nº. 23, 2023
  • Idioma: francés
  • Títulos paralelos:
    • El Derecho de sucesion del pueblo Akan (Costa de Marfil) a la luz de los estudios coloniales franceses (1901-1902) y de los estudios marfileños recientes
    • The inheritance Law of the Akan people (Cote D´Ivoire) in the light of french colonial inquiries(1901-1902) and recent ivoirian inquiries
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En el África precolonial, todas las sociedades se regían por sistemas consuetudinarios que tenían la ventaja de ser conocidos, interiorizados, controlados y, por tanto, legítimos. Al crear el África Occidental Francófona (AOF) y el África Oriental Francófona (AEF), la administración colonial francesa se dio cuenta de que era imposible someter a las poblaciones al derecho privado francés y que, por tanto, era urgente investigar y codificar las costumbres locales (Costa de Marfil, 1901-1902). Este artículo explora el derecho de sucesiones del pueblo akan, comparando lo que nos dicen los recientes estudios africanos con la concepción francesa que prevalecía entre los agentes coloniales. Esta comparación pone de manifiesto dos lógicas muy diferentes en cuanto a la transmisión de la herencia (la identidad del heredero, su sucesión en las funciones, su sucesión en los bienes), y la gestión de la herencia, y en particular los derechos del heredero sobre los bienes, la esposa y los hijos del difunto.

    • English

      In pre-colonial Africa, all societies were governed by customary systems which had the advantage of being known, internalised, controlled and therefore legitimate. In creating Francophone West Africa (AOF) and Francophone East Africa (AEF), the French colonial administration realised that it was impossible to subject the populations to French private law and that it was therefore urgent to investigate and codify local customs (Côte d’Ivoire, 1901-1902). This article explores the inheritance law of the Akan people, by comparing what recent African surveys tell us with the French conception that prevailed among colonial agents. This comparison highlights two very different logics regarding the transmission of the inheritance (the identity of the heir, his succession to the functions, his succession to the property), and the management of the inheritance, and in particular the rights of the heir over the property, the wife and the children of the deceased.

      This is reflected in a legal fiction: the heir is ‘the deceased, who is not dead’. This is why some colonial agents were disturbed by what they discovered, while others understood that they could only explain the private law of the peoples of Côte d’Ivoire if they understood the cosmogony, sociology and anthropology of these peoples.

    • français

      Dans l’Afrique précoloniale, toutes les sociétés étaient régies par des systèmes coutumiers qui avaient cet avantage d’être connus, intériorisés, maîtrisés et donc légitimes. En créant l’Afrique de l’Ouest Francophone (AOF) et l’Afrique de l’Est Francophone (AEF), l’administration coloniale française constate qu’il est impossible de soumettre les populations au droit privé français et qu’il est donc urgent d’enquêter pour connaître et codifier les coutumes locales (Côte d’Ivoire, 1901-1902). Cet article explore le droit successoral du peuple Akan, par la comparaison entre, d’un côté, ce que les enquêtes africaines récentes nous apprennent, et, d’un autre côté, la conception française qui prévalait chez les agents coloniaux. Cette comparaison met en lumière deux logiques très différentes quant à la transmission de l’héritage (l’identité de l’héritier, sa succession aux fonctions, sa succession aux biens), quant à la gestion de l’héritage et notamment quant aux droits de l’héritier sur les biens, sur la femme et les enfants du décédé.


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