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Pesticide, politics and a paradise lost: toxicity, slow violence and survival environmentalism in Ambikasutan Mangad’s "Swarga"

    1. [1] Hooghly Mohsin College, West Bengal, India
  • Localización: Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, ISSN-e 2171-9594, Vol. 14, N. 2, 2023 (Ejemplar dedicado a: Contemporary collapse: new narratives of the end), págs. 145-161
  • Idioma: inglés
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  • Resumen
    • español

      “Enmakaje” de Ambikasutan Mangad (traducido al inglés por J. Devika como “Swarga”) es una historia distópica de crisis socioambiental que representa el evento real del desastre del endosulfán en el estado indio de Kerala en la imaginación literaria. Este artículo examina cómo el texto de Mangad representa la “violencia lenta” que desata el desastre del endosulfán, de forma encriptada y progresiva, sobre el entorno, los cuerpos y la psique de las víctimas. Analiza cómo la política de la negación intenta suprimir la verdad incómoda sobre la invasión invisible del elemento extranjero en un área donde la gente local vive en reciprocidad con su entorno inmediato. El documento también analiza cómo el uso que hace Mangad de las imágenes de cuerpos humanos deformados con anomalías congénitas para hacer visibles las amenazas amorfas une las preocupaciones ambientales y de discapacidad y cómo estos cuerpos contravenidos y discapacitados marcan la naturaleza misteriosa del desastre. Finalmente, se centra en cómo las víctimas pobres organizan una protesta colectiva en forma de movimiento ecopopulista contra el lobby de los pesticidas y cómo su resistencia a la injusticia socioambiental corrobora el hecho de que, en un país poscolonial como la India, los problemas ambientales están integralmente conectados. a los temas de sustento, cobijo y sobrevivencia de la “gente del ecosistema”.

    • English

      Ambikasutan Mangad’s “Enmakaje” (translated into English as “Swarga” by J. Devika) is a dystopic tale of socio-environmental crisis that represents the actual event of endosulfan disaster in the Indian state of Kerala in literary imagination. This paper examines how Mangad’s text represents the “slow violence” the endosulfan disaster unleashes, in encrypted and incremental ways, upon the environs, bodies and psyches of the victims. It looks into how the politics of denial tries to suppress the inconvenient truth about the invisible invasion of the foreign element in an area where the local people live in reciprocity with their immediate environment. The paper also dissects how Mangad’s use of the images of deformed human bodies with congenital anomalies in rendering the amorphous threats visible brings the environmental and disability concerns together and how these contravened and disabled bodies mark the uncanny nature of the disaster. Finally, it focuses on how the poor victims put up a collective protest in the form of an ecopopulist movement against the pesticide lobby and how their resistance to the socio-environmental injustice substantiates the fact that in a postcolonial country like India environmental issues are integrally connected to the issues of sustenance, shelter and survival of the “ecosystem people”.


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