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Resumen de Visit the Exhibition of Black Artist and Militant Abidias Nascimentoat MASP: an introduction to Afro-Brazilian art and theart of Candomblé

Eunice Gonçalves, Henrique Cunha Júnior

  • español

    Abdias do Nascimento fue un artista, político, profesor universitario, investigador y activista de los movimientos negros que vivió entre 1914 y 2011. Su formación intelectual se cancela con el Panafricanismoy la africanidad se expresa en toda su obra artística e intelectual (GOMES, 2020) . Las obras de estaexposición permiten múltiples formas de lectura. La lectura como conjunto inserto en el arte africano(Sobre la estética del arte africano), como parte de la estética del arte africano. La lectura como partedel arte centrado en las religiones afro brasileñas (Candomblé y Umbanda). El arte como elementosde las afromatemáticas (CUNHA JUNIOR, 2017). El arte como parte de la historia y la cultura africanay afrodescendiente es solicitado hoy en los diferentes niveles de la educación brasileña en virtud de laley N. 10639-2003 (CALAÇA, 2013). Aunque el arte de Abdias Nascimento permite varias formas delectura, la que nos interesa en este artículo se refiere a la africanidad (CUNHA JUNIOR, 2001). Su obrapermite una inmersión en el quehacer artístico africano, aunque producido en Brasil (CUNHA JUNIOR,2002). Esta obra de Africanidad de Abdias es interesante para la educación de la población afrodescendiente en Brasil en cuanto a la instrucción de temas africanos. La conceptualización del artículo sebasa en la estética del arte africano y el concepto de africanidad. La metodología de la Herencia Afrobrasileña es el camino de las elecciones y la investigación se realizó durante la visita de la exposición alMasp en marzo de 2022. Cómo funcionan los elementos de la africanidad en la obra de Abdias Nascimento es el foco principal de este artículo. Las fotografías presentadas para la exposición fueron realizadas por la diseñadora industrial e investigadora afrodescendiente Eunice Queiroz (QUEIROZ, 2022).El arte de Abdias en seis cuadros de la exposición, donde tenemos:• Tecnología afrobrasileña n.2• Composición núm. 3• Catedral núm. Dos• Sankofa n.2: rescate• Ojo Egipcio con Banderas• Adrinka ideograma

  • English

    Abdias do Nascimento was an artist, politician, university professor, researcher and activist of the blackmovements who lived between 1914 and 2011. His intellectual formation is canceled with Pan Africanism and Africanity is expressed in all his artistic and intellectual work (GOMES, 2020). The worksat this exhibition allow for multiple forms of readings. Reading as a set inserted in African art (On theaesthetics of African art), as part of the aesthetics of African art. Reading as part of the art focusedon Brazilian Afro religions (Candomblé and Umbanda). Art as elements of Afro-mathematics (CUNHAJUNIOR, 2017). Art as part of African and Afro-descendant history and culture is requested today atdifferent levels of Brazilian education due to law N. 10639-2003 (CALAÇA, 2013). Although the art ofAbdias Nascimento allows for several forms of readings, the one that interests us in this article concerns to Africanity (CUNHA JUNIOR, 2001). His work allows for an immersion into African artistic work, although produced in Brazil (CUNHA JUNIOR, 2002). This Africanity of Abdias’ work is interesting for theeducation of the population of Afro-descendants in Brazil regarding the instruction of African themes.The conceptualization of the article is based on the aesthetics of African art and the concept of Africanity. The methodology of Afro Brazilian Heritage is the path of choices and the research was carried outduring the visit of the exhibition at Masp in March 2022. How the elements of Africanity work in the workof Abdias Nascimento is the main focus of this article. The photographs presented for the exhibitionwere taken by industrial designer and Afro-descendant researcher Eunice Queiroz (QUEIROZ, 2022).The art of Abdias in six paintings of the exhibition, where we have:• Afro-Brazilian technology n.2• Composition n. 3• Cathedral no. two• Sankofa n.2: rescue• Egyptian Eye with Flags• Adrinka ideogram


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