María José Martínez Carmona, Inmaculada Martínez Carmona
La inclusión educativa contra el fracaso y abandono escolar justifica su adecuación a la educación Secundaria por su capacidad preventiva ante problemas de inserción social. Por otra parte, es uno de los problemas apremiantes de nuestro marco educativo que ve afectada de forma directa la trayectoria del alumnado en cada uno de los niveles estructurales de su formación. La solución suele pasar por la dualización de la enseñanza para el alumnado y para el profesorado generando la devaluación y estigmatización de ambos grupos. No obstante, la mayor flexibilidad en la gestión curricular de etapa Secundaria y la Formación profesional, unida al aprendizaje a lo largo de la vida, son garantes de la inclusión educativa y del consiguiente éxito educativo para todos, facilitando la participación social y ciudadana activa.
Educational inclusion, as a measure to address school failure and dropout rates, is particularly relevant in the context of secondary education due to its preventive capacity in terms of social integration. However, it remains one of the significant challenges within our educational framework, directly affecting students’ trajectories across different levels of their educational journey. The conventional solution often involves dualizing teaching methods for both students and teachers, which unfortunately leads to the devaluation and stigmatization of both groups. Nevertheless, there are alternative approaches. Greater flexibility in curricular management during secondary education and vocational training, coupled with a commitment to lifelong learning, can significantly enhance educational success for all students. By fostering active social and civic participation, these strategies promote a more inclusive and supportive educational environment
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