Alejandro Aaron Fielbaum Schnitzler
Tras esbozar la noción de la ficción en Borges a partir de la alegría que este último lee en Don Quijote, buscamos mostrar cómo la obra de Foucault no presenta una lectura alegre de la novela cervantina. El filósofo francés ve allí el testimonio trágico de una locura que se aísla, la risa de la razón frente a la locura que confunde las palabras y las cosas. Frente a ello, la lectura lacaniana del barroco muestra la falta en medio de la representación, y así la opción de leer, en Don Quijote, cierta crítica de la razón en la razón. Terminamos mostrando esa chance a partir de los juegos del significante en la transformación del yelmo de Mambrino en baciyelmo.
After outlining the notion of fiction in Borges from the joy that the latter reads in Don Quixote, we seek to show how Foucault's work does not present a joyful reading of Cervantes' novel. He sees in it the tragic testimony of a madness that isolates itself, the laughter of reason in the face of madness that confuses words and things. In contrast, the Lacanian reading of the baroque shows the lack in the midst of representation, and thus the option of reading, in Don Quixote, a certain critique of reason in reason. We end by showing that chance through the plays of the signifier in the transformation of Mambrino’s helmet into the baciyelmo.
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