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Els joves i les llengües a les Illes Balears: actituds, trajectòries i usos lingüístics predominants

    1. [1] Universitat de les Illes Balears

      Universitat de les Illes Balears

      Palma de Mallorca, España

  • Localización: Anuari de la Joventut de les Illes Balears, ISSN-e 2605-5139, Nº. 2023, 2023, págs. 233-251
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo hace una aproximación a las actitudes y a los usos lingüísticos de la población joven de las Islas Baleares partiendo de una aproximación tanto cuantitativa ––basada en los datos de las encuestas de usos lingüísticos existentes (ES2004, EULIB2014) y en el estudio ECCIB2016–– como cualitativa (extraída sobre todo de las entrevistas y los grupos de discusión del estudio AULIJOVIB). Esta doble aproximación permite constatar que el catalán se encuentra en una situación de retroceso en las Islas Baleares, en la medida en que es sobre todo la población catalanohablante inicial la que muda al castellano como lengua habitual en diversos contextos (laboral, académico, consumo cultural o hábitos de ocio) y la que suele converger en la lengua del interlocutor si esta lengua es la predominante socialmente (es decir, el castellano). Por este motivo, se proponen una serie de acciones que deberían permitir establecer prioridades y objetivos realistas para poder, en última instancia, invertir la situación.

    • català

      Aquest article fa una aproximació a les actituds i als usos lingüístics de la població jove de les Illes Balears partint d’una aproximació tant quantitativa ––basada en les dades de les enquestes d’usos lingüístics existents (ES2004, EULIB2014) i en l’estudi ECCIB2016–– com qualitativa (extreta sobretot de les entrevistes i els grups de discussió de l’estudi AULIJOVIB).

      Aquesta doble aproximació permet constatar que el català es troba en una situació de retrocés a les Illes Balears, en la mesura que és sobretot la població catalanoparlant inicial la que muda al castellà com a llengua habitual en diversos contextos (laboral, acadèmic, consum cultural o hàbits de lleure) i la que sol convergir a la llengua de l’interlocutor si aquesta llengua és la predominant socialment (és a dir, el castellà). Per aquest motiu, es proposen una sèrie d’accions que haurien de permetre establir prioritats i objectius realistes per a poder, en última instància, capgirar la situació.


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