Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Irakaslearen Konpetentzia Digitalaren azterketa: Autopertzeptziotik ebaluaziora

Joseba Arteta Elguezua, Ane Zubizarreta Pagaldai

  • English

    The purpose of this research is to investigate the difference between self-perception and knowledge of the Teacher’s Digital Competence (TDC) of the students of the Master's Degree in Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching at Mondragon Unibertsitatea.

    Digital competence is defined as one of the seven essential competences of the citizen (European Commission, 2007). Therefore, in order to develop the digital competence of students, it is essential that teachers develop the TDC (Redecke & Punie, 2017). This study compares the difference between the self-perception and the knowledge of the TDC of pre-service teachers. The results show that the difference is remarkable. In conclusion TDC training is necessary.

  • euskara

    Ikerketa honen helburua, Mondragon Unibertsitateko Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan, Batxilergoan, Lanbide Heziketan eta hizkuntzen irakaskuntzan irakasle gisa aritzeko gaitzen duen unibertsitate masterreko ikasleen Konpetentzia Digitalaren (KD) autopertzeptzioaren eta ezagutzaren arteko aldea ikertzea da. Konpetentzia digitala herritarrak ezinbestean izan beharreko zazpi konpetentzietako baten gisan definitzen da (European Commission, 2007). Hori dela eta, ikasleen konpetentzia digitala garatzeko irakasleek Irakasleen Konpetentzia Digitala (IKD) garatzea ezinbestekoa da (Redecke & Punie, 2017). Ikerketa honetan, irakasle izateko gaitzen dabiltzan ikasleen KD autopertzeptzioaren eta ezagutza maila konparatu dira. Emaitzek aldea nabarmena dela erakusten dute. Hori jakinda, IKDaren formazioa beharrezkoa dela ondorioztatu da.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus