João Rocilio de Souza Ribeiro, Luis Abel da Silva Filho
Brazilian agribusiness has stood out in the international trade of commodities, particularly the soy complex, which, since the 2000s, has assumed the leading role in the national export agenda. Therefore, this article aims to analyze the determinants of international trade inherent to the Brazilian soy complex covering the period from 2000 to 2019. For this purpose, the Constant Market Share (CMS) model was used, considering four subperiods: 2000-2019. 2004, 2005-2011, 2012-2015 and 2016-2019. The data used to carry out this study were collected from the United Nations Commodity Trade Statistics Database (UN Comtrade). As a result, obtained by the CMS, it is highlighted that the growth effect of world trade and the competitiveness effect was responsible for the increase in exports of soy in grain since the growth of exports of soy oil was explained by the development of world exports, in the first and last subperiod, by the competitiveness effect, in the second subperiod, and by the distribution of markets in the third subperiod. The growth of national soybean meal exports was evident for most subperiods due to the development of world exports, except in the second subperiod in which the competitiveness effect was predominant. Furthermore, it was found that the growth of world exports was responsible for promoting the soy complex in aggregate form in all subperiods
El agronegocio brasileño se ha destacado en la comercialización internacional de commodities, el complejo sojero, que, desde la década de 2000, asumió el papel protagónico en la agenda exportadora nacional. Por lo tanto, este artículo analiza los determinantes del comercio internacional inherentes al complejo sojero brasileño abarcando el período 2000 a 2019. Para ello, se utilizó el modelo Constant Market Share (CMS), considerando cuatro subperíodos: 2000-2004, 2005-2011, 2012. -2015 y 20162019. Los datos utilizados para llevar a cabo este estudio fueron recopilados de la Base de datos estadísticos del comercio de productos básicos de las Naciones Unidas (UN Trade). Como resultado obtenido por la CMS, se destaca que: el efecto crecimiento del comercio mundial y el efecto competitividad fueron responsables del aumento de las exportaciones de soja, mientras que el crecimiento de las exportaciones de aceite de soja se explicó por el crecimiento de las exportaciones mundiales, en el primer y último subperíodo, por el efecto competitividad, en el segundo subperíodo, y, por la distribución de mercados en el tercer subperíodo. El crecimiento de las exportaciones nacionales de harina de soja se evidenció, en la mayoría de los subperíodos, debido al crecimiento de las exportaciones mundiales, excepto en el segundo subperíodo en el que predominó el efecto competitividad. Además, se encontró que el crecimiento de las exportaciones mundiales fue el responsable de impulsar el complejo sojero de forma agregada en todos los subperíodos.
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