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Características químicas y físicas de materiales reciclados procedentes de residuos de construcción y demolición (RCD´s).

  • Autores: Francisco Agrela Sainz, José Ramón Jiménez, Martín López Aguilar, José Luis Ayuso Muñoz, A.J. González Barrios
  • Localización: X Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos: Valencia, 13-15 Septiembre 2006. Actas / Asociación Española de Ingenieria de Proyectos (AEIPRO) (aut.), Universitat Politècnica de València (aut.), International Project Management Association (aut.), 2006, ISBN 84-9705-987-5, págs. 331-339
  • Idioma: español
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      Los residuos de construcción y demolición (RCD’s) pueden ser utilizados, entre otras aplicaciones, como material de relleno en la construcción de carreteras y caminos rurales.

      EL Pliego de Prescripciones Técnicas Generales para Obras de Carreteras y Puentes (PG- 3), establece, en su artículo 330, las condiciones básicas exigibles a los materiales que se empleen en los rellenos tipo terraplén. De acuerdo con dicho Pliego se han realizado ensayos físicos: análisis de la granulometría, determinación de los límites líquido y plástico, ensayo de compactación Proctor normal y determinación del índice C.B.R.; y ensayos químicos: contenido de sales solubles, yesos y materia orgánica.

      El contenido en yesos se ha revelado como el resultado más limitante en el estudio de la viabilidad del uso de los residuos de construcción y demolición como material de relleno.

    • English

      Many of the construction and demolition waste can be reused or recycled, thus prolonging our supply of natural resources and potentially saving money in the process. These materials could be used in different applications. One of these would be using recycled materials in civil infrastructure, as filled in rural road.

      In order to characterizing this waste like a “tolerable ground” (PG3-Orden FOM/891/2004), there were realized several trials about these materials, and we can confirm that the main problem is in the chemical results.

      Usually, it’s used soils with different characteristics in the road base, like particles size analysis by screening, liquid limit of a soil with Casagrande Apparatus, plastic limit, compactation test with standard proctor method, and others chemical characteristics.

      The chemical trials that we must realize to check the viability of the waste like tolerable ground are determinations of quantity of plaster, soluble salt and organic mater. The different tests proved that the main result of these trials is the quantity of plaster.

      In this job, we have obtained all the results about the characteristics in this material to be included like filled in embankment roads.


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