Maria Fernanda Fernández Rojas, María Alejandra Ceballos Escalante, Ingrid Contreras
Este artículo presenta una experiencia pedagógica dentro del movimiento de alfabetizaciones académicas que están en vigor en las universidades del mundo. Se desarrolló de forma conjunta en cuatro asignaturas del Área de Humanidades de la Escuela Básica de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Los Andes (Mérida, Venezuela), durante el semestre U2019. Las disciplinas involucradas son Lengua y Comunicación I, Redacción de Informes, Inglés I e Inglés II. El objetivo fue evaluar una experiencia de acompañamiento a los estudiantes en la cual se muestra la integración de la lectura y la escritura como tareas híbridas en la elaboración de un género discursivo, el póster científico, para la comunicación visual de temas disciplinares del entorno socioacadémico y como soporte del conocimiento. Desde los enfoques cognitivo, comunicativo y funcional de la escritura, se acompañó de manera presencial y virtual a los estudiantes de pregrado de Ingeniería, quienes seleccionaron y leyeron tres artículos de investigación acerca de una temática específica del área como base para la elaboración del póster. Se diseñó y aplicó una secuencia pedagógica con actividades que se desarrollaron en dos momentos: (a) concienciación sobre la alfabetización académica y los géneros discursivos, y (b) acompañamiento en el proceso implicado.
This article presents a pedagogical experience within the “academic literacies” movement, that is in force in the world's universities. It was developed jointly in four subjects of the Area of Humanities in the Basic School of the Faculty of Engineering of the Universidad de Los Andes (Mérida, Venezuela), during the U2019 semester. The disciplines involved are: Language and Communication I, Report Writing, English I and English II. The objective was to evaluate an experience of accompaniment with students in which the integration of reading and writing is shown as hybrid tasks in the elaboration of the scientific poster, a discursive genre for the visual communication of disciplinary issues of the socio-academic environment and as knowledge support. From the cognitive, communicative, and functional approaches to writing, undergraduate Engineering students were accompanied in person and virtually. They selected and read three research articles on a specific topic in the area as the basis for the preparation of the poster. A pedagogical sequence was designed and applied with activities that were developed in two moments: (a) awareness of academic literacy and discursive genres, and (b) accompaniment in the process involved in the writing and communication of the scientific-academic text. ABSTRACTThe qualitative-quantitative analysis of the experience shows that students can create a scientific poster if the teacher explicitly presents its structure to them and if they accompany them in the process of rhetorical and discursive construction of texts, typical of academic culture. This generates pedagogical implications in the ways in which writing is used and in the encouragement towards writing for scientific purposes that must continue to be explored in the formation of university undergraduate Engineering careers
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados