Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Dinamització lingüística: enfocament metodològic i disseny d’activitats

Margalida Barceló i Taberner, Maria Josep Carrasco Escandell

  • La situació de minorització de la llengua catalana i l’emergència que suposa la disminució progressiva del seu ús social requereix que es generin accions de dinamització, guiades per persones facilitadores de processos per a augmentar aquest ús social. Segons el context i els destinataris, aquestes accions consistiran en processos de presa de consciència lingüística, de canvi d’actituds i de canvi de comportament lingüístic. En aquest capítol parlam de les competències necessàries per a poder dur a terme aquests processos en situacions formalitzades d’aprenentatge i en altres situacions de promoció de l’ús de la llengua, i de quins són els conceptes sociolingüístics clau dels quals s’ha de partir. Proposam un paradigma d’actuació basat en conceptes psicopedagògics com ara el constructivisme i la psicologia humanista, la teoria sociocultural del desenvolupament de l’aprenentatge, la teoria de la comunicació, l’enfocament sistèmic, la formació realista i la pràctica reflexiva, així com les estratègies metodològiques que se’n deriven. Es plantegen aspectes decisius de planificació i de programació d’actuacions de dinamització lingüística més enllà de la mera successió d’activitats. L’accent es posa en la formació realista, en el sentit de l’adequació imprescindible al context i als destinataris, per a obtenir beneficis rellevants per a la comunitat de parla. Finalment, s’ha aportat un guió de disseny d’activitats, que s’ha d’entendre com a orientatiu, en relació amb el que s’ha exposat abans i amb la necessitat d’elaborar seqüències integrals i contextualitzades. Es comenten també alguns exemples d’activitats en un exercici de regulació i metacognició.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus