Temuco, Chile
Poco se ha escrito sobre uno de los intentos más radicales de fundamentación del conservadurismo; como son las obras de Hans Freyer, Arnold Gehlen y Helmut Schelsky (principales representantes de la Escuela de Leipzig). Este artículo sistematiza la tentativa de la Escuela de Leipzig de justificar epistemológicamente el conservadurismo como régimen socio-político. Caracterizaremos el concepto de conservadurismo en la Escuela de Leipzig (I), se expondrá su fundamentación epistemológica en Freyer (II), su continuación en Gehlen (III) y su variante en Schelsky (IV). Concluiremos con una discusión sobre la actualidad del diagnóstico epocal de la Escuela de Leipzig (V).
It is remarkable that one of the most notorious attempts to provide an epistemic justification of conservatism has not been taken into account, namely Hans Freyer, Arnold Gehlen and Helmut Schelsky’s works (main representative thinkers of Leipzig School). Through a theoretical reconstruction of Freyer, Gehlen and Schelsky’s thinking, we systematize Leipzig school’s epistemic effort to justify conservatism. We characterize Leipzig school’s idea of conservatism (I). We depict the epistemic justification of conservatism according to Freyer (II) to Gehlen (III), and Schelsky’s variation on this matter (IV). Finally, we discuss the relevance of Leipzig School’s cultural diagnosis (V).
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