Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Esti Vivancoren Egun gorriak (2019) eleberriaren azterketa: futbol-literatura eta hezkuntza

Oihane Calvo Ugarte

  • English

    The main objective of this research is to establish a relationship between football literature and education, analysing the pedagogical value of football literature. For this purpose, based on the novel Egun gorriak (2019) by Esti Vivanco, a narratological analysis of the novel has been carried out, following the model of Gérard Genette (1989), and subsequently, based on the classification models of Rafael Bisquerra (2009) and Ricardo Marín Ibáñez (1976), the emotions and values displayed in the novel have been studied. Hence, it has been concluded that football literature can be a potential tool for education, since it not only awakens their motivation and interest, but when football is turned into words, it provides the opportunity to work on emotions and values.

  • euskara

    Ikerketa lan honen helburu nagusia futbol-literaturaren eta hezkuntzaren arteko erlazioa ezartzea da, futbol-literaturak duen balio pedagogikoa aztertuz. Horretarako, Esti Vivancoren Egun gorriak (2019) eleberritik abiatuz, Gérard Genetten (1989) eredua jarraikiz eleberriaren azterketa narratologikoa gauzatu da, ondoren Rafael Bisquerraren (2009) eta Ricardo Marín Ibáñezen (1976) sailkapen ereduetan oinarrituta, bertan ageri diren emozioak eta balioak aztertuz. Horrela, futbol-literatura hezkuntzarako tresna potentziala izan daitekeela ondorioztatu da, ikasleen errealitatetik hurbil dagoen gaia izanik, haien motibazioa eta interesa piztu ez ezik, futbola hitz bihurtzen denean, emozioak zein balioak lantzeko aukera eskaintzen baitu.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus