This article focuses on the trend of film on art in Mexico and Brazil in the course of the modern cinema and the renewal of the cultural field between the 1950s and 1970s. We will begin by exploring the de-velopment of modern cinema in the two territories to establish the effectiveness of the short film and the documentary model. Secondly, we will address the tendency of the film on art in both countries in a gen-eral way, with the intention of glimpsing its aesthetic, productive and institutional particularities. In the third instance, we will analyze a corpus of short films on art that creatively record exhibitions in an in-stitutional framework, in order to reflect on the aesthetic experimentation of audio-visual products and the enhancement of heritage value of exhibition spaces and the documented works of art.
El presente artículo se aboca a la corri-ente del film sobre arte en México y en Brasil en el curso de la modernidad ci-nematográfica y la renovación del campo cultural entre las décadas del cincuenta y del setenta. Comenzare-mos por explorar el desarrollo del cine moderno en los dos territorios para asentar la eficacia del film breve y el modelo documental. En segundo lu-gar, abordaremos la tendencia del film sobre arte en ambos países de forma general, con la intención de vislum-brar sus particularidades estéticas, productivas e institucionales. En ter-cera instancia, analizaremos un corpus de cortos sobre arte que registran de modo creativo exposiciones en un marco institucional, a fin de reflexio-nar en torno a la experimentación es-tética de los productos audiovisuales y la puesta en valor patrimonial de los espacios de exhibición y las obras de arte allí documentadas.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados