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Allocation of behavior in a simple discrimination task

  • Autores: J.A. Camacho Candia, F. Cabrera
  • Localización: CONDUCTUAL, ISSN-e 2340-0242, Vol. 2, Nº. 3, 2014, págs. 4-16
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Se expuso a ocho ratas a un procedimiento de discriminación con ensayos discretos (procedimiento tipo Responder/No-responder). La respuesta blanco consistió en meter la cabeza al comedero, los estímulos discriminativos (ED) fueron dos luces localizadas en paredes opuestas de la cámara experimental, y los componentes en extinción se identificaron por un tiempo fuera de duración variable. El desempeño de los sujetos en la tarea de discriminación fue descrito con diferentes niveles de análisis, así como la distribución de conductas durante los períodos en ausencia del ED. Todas las ratas aprendieron a responder correctamente, mostrando latencias cortas ante la presentación del ED. No obstante, los errores por comisión mostró variabilidad entre los sujetos. El análisis de las otras conductas que se registraron por medio de una video grabación permitió identificar dos tipos de ejecución en los sujetos: los sujetos con mayor número de errores pasaron menos tiempo en conductas alternativas como la exploración del piso respecto a los sujetos con mejor ejecución. Los hallazgos sugieren que en una tarea simple de discriminación, la redistribución de las actividades es relevante para un mejor entendimiento del control de estímulos y fenómenos relacionados, tales como el contraste conductual.

    • English

      Eight rats responded for food in a discrete-trial discrimination procedure (Go/No-go discrimination task).

      The subjects' head entries to the feeder were reinforced whenever the discriminative stimuli ('Go' signal) were illuminated. Two lights located at opposite sides of the experimental chamber served as discriminative stimuli, and the 'No-go' component was signaled by a time-out (TO) of variable durations.

      The subjects' global responding in the discrimination task were described at different levels of analysis, as well as the distribution of other behaviors during the 'No-go' periods. Each of eight subjects learned to differentially respond to stimuli, showing short latencies from the S+ onset; nevertheless, commission errors differed among subjects. The video-recording analysis revealed that the time-allocation of other behaviors diverged among subjects. Specifically, the subjects with numerous commission errors engaged less time in alternative activities (i.e. nosing the floor) than did the subjects with less commission errors.

      Findings suggest that in a simple discrimination task, the allocation of activities are relevant to a comprehensive understanding of stimulus control and relative phenomena such as behavioral contrast.


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