El presente trabajo explora, a partir de datos de opinión pública procedentes de diferentes barómetros del CIS y del CEMOP, la situación de la identidad regional en la Comunidad de Murcia, toda vez que existe cierto consenso en la idea de que esta zona cuenta con una identidad propia débil o difusa. Como paso previo para posteriores análisis explicativos que den cuenta de la particular configuración identitaria murciana, debemos asentar unas bases cuantitativas (a nivel descriptivo mediante la construcción de series longitudinales, análisis bivariados y escalas) sobre la cuestión, resultando que, en comparación con otras regiones, no existe una identidad regional tan débil como se presupone, si bien se observa una distribución interna desigual de la misma según comarca, edad y preferencias políticas.
Debates about the influence of collective identities in the political sphere are leading new lines of research at a global moment of withdrawal from the local. In this context, and especially because of the importance that territorial, national or regional, identities are having in Spain, to such an extent that we could claim to live a regionalist moment, this research aims to investigate the situation of regional identity in Murcia, with a statistical perspective, using survey data from different studies of the CIS (Center for Sociological Research) and CEMOP (Center for Murcian Studies of Public Opinion). First, from a comparative perspective with the rest of the country’s regions and second, considering some relevant variables of the phenomenon. For instance, the pride of belonging and the identification with different territorial areas. Indicators such as pride of belonging or regional identification are subjected to bivariate analysis to explore their distribution among different population groups. The possible differential distribution of the levels of regional identity according to age, vote or district of the interviewee can inform about the processes of significance that underlie regional identity in Murcia.
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