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Resumen de Self-Consciousness and the Priority Question: A Critique of the “Sensibility First” Reading of Kant

Addison Ellis

  • español

    Este ensayo presenta una crítica de lo que Robert Hanna ha llamado recientemente la lectura de Kant de la “sensibilidad primero”. Primero explico, siguiendo a Hanna, por qué el debate contemporáneo entre los estudiosos de Kant sobre el conceptualismo y el no conceptualismo debe entenderse solo desde la perspectiva de lo que denomino la “cuestión de la prioridad”, es decir, la cuestión de cuál de nuestros “dos tallos” de cognición puede fundamentar la objetividad y normatividad del otro. Luego explico por qué la cuestión de la prioridad puede formularse solo desde la perspectiva de la autoconciencia. Específicamente, el tema central a tratar es cómo lo que Kant llama la “combinación original del entendimiento y la sensibilidad” es una síntesis interna de un acto de autoconciencia. Solo entonces podemos preguntarnos qué podría decirnos esa síntesis original sobre la posibilidad de priorizar una capacidad sobre otra en una historia de la cognición en general. Una vez que hayamos visto el problema central con más claridad, examinaré el punto de vista de la lectura “sensibilidad primero” en su forma más general y propondré que debe ser criticada por no dar cuenta de la noción kantiana de una unidad objetiva de la autoconciencia.

  • English

    This essay presents a critique of what Robert Hanna has re-cently called the “sensibility first” reading of Kant. I first spell out, in agreement with Hanna, why the contemporary debate among Kant scholars over conceptualism and non-conceptu-alism must be understood only from within the perspective of what I dub the “priority question”—that is, the question wheth-er one or the other of our “two stems” of cognition may ground the objectivity and normativity of the other. I then spell out why the priority question may be asked only from within the per-spective of self-consciousness. Specifically, the central issue to be dealt with is how what Kant calls the original combination of understanding and sensibility is a synthesis internal to an act of self-consciousness. Only then can we ask what that original synthesis might tell us about the possibility of prioritizing one capacity over another in a story of cognition generally. Once we see the central issue more clearly, then I will look at the “sen-sibility first” view in its most general form and propose that it should be criticized for its failure to account for Kant’s notion of an objective unity of self-consciousness.


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