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Resumen de Picasso sin Guernica: México, 1944

Ana Garduño

  • español

    El análisis de una exposición temporal permite estudiar cómo una muestra específica se tensiona no solo por ideas culturales (en este caso también estéticas) de lo que es correcto y pertinente exhibir sino, sobre todo, por las políticas culturales, las prácticas museales y los tejidos sociopolíticos y diplomáticos que explican su proceso de realización y condicionan su morfología curatorial. Su nacimiento fue producto de un padrinazgo binacional. En el marco de la Segunda Guerra Mundial, las alianzas entre países aliados revestían mayor trascendencia. A partir de la revisión de documentación de archivo en cotejo con publicaciones en la prensa de la época presento una propuesta de reconstrucción del proceso histórico de la gestión de esta exhibición temporal, en tanto espacio propicio para la edificación de significados y, por tanto, de poder (el poder de incidir en el imaginario colectivo). A pesar de tratarse de una exposición que permitió llevar a México la producción contemporánea de un artista con liderazgo global, no ha sido estudiada en relación a los mensajes y misiones adjudicados a un muestrario efímero de objetos que, al no enlistar su obra-icono, el mural Guernica, perdió su politizado mensaje republicano y antifascista para transformarse en una muestra de arte de vanguardia.

  • English

    The analysis of a temporary exhibition allows us to study how a particular project is inflected by cultural ideas (in this case also aesthetic ideas) and, above all, by cultural policies, i.e. museum practices and the socio-cultural and diplomatic contexts that explain the realization and morphology of a curatorial concept. In order to bring about an individual exhibition of exclusive works by Pablo Picasso in Mexico in 1944 a Society of Modern Art was founded, a private organization that copied the U.S. model of cultural mediation. This foundation was a product of bilateral financing by two powerful institutions, the Galería de Arte Mexicano owned by Inés Amor, and the MoMA, directed by Alfred H. Barr. Because of the political situation during the Second World War, the alliances between Mexico and the U.S. played a significant role. Based on a review of archival documentation and press articles of this period I attempt a reconstruction of the historical process of managing this temporary exhibition, understood as a spatial construction of political power in the collective imagination. This Mexican exhibition of works by an outstanding global artist has not been studied in terms of the messages and intentions conveyed by an ephemeral collection of objects that was deprived of its political anti-fascist dimension due to the exclusion of Guernica, which reduced it to an exhibition of avant-garde art. Guernica was not shown in Mexico for reasons that include U.S. anti-communism, Barr's desire to attract reflection towards the plastic values of Picasso's work and neutralize its potential for political resistance, and external conditions driven by internal struggles among Spanish Republicans.


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