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Resumen de The Teacher’s Rhetoric of Liberal Democracy and Minori'ethage in La patota (Argentina, 2015): An Open Decolonial Debate

Ana María Fernández

  • español

    La patota/Paulina (Argentina, 2015) recrea la experiencia de Paulina, joven abogada que decide participar en un programa cívico en una escuela rural próxima a Posadas (Misiones). Al igual que en la trama original de los años 60, la maestra es violada por una banda (patota), la cual involucra a algunos de sus alumnos. En consecuencia, queda embarazada y decide no abortar. Basándose en la perspectiva modernidad/colonialidad, este estudio sociocrítico aplica el neologismo “minoriédad” para desarticular la forma en que la adaptación problematiza cinco siglos de colonialidad, resalta el entorno patriarcal en el que todos están atrapados y revela el peligro de “jugar a la democracia falsa”.

  • English

    La patota (Argentina, 2015) recreates the experience of Paulina, a young lawyer who participates in a civics program in a rural school next to Posadas (Misiones). As in the plot of the original 60s film, the lawyer-teacher is raped by a gang (patota), of which some of her students are a part. She becomes pregnant and decides not to have an abortion. Based on the modernity/coloniality perspective, this socio-critical study applies the neologism “minori'ethage” to disarticulate the way in which the 2015 remake problematizes five centuries of coloniality and highlights the patriarchal environment in which everybody got trapped, underscoring the dangers of “playing fake democracy.”


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