Núria Pumar Beltrán, Rosa Guitart Aced
L’article explica què va implicar per als estudis de gènere a Catalunya la creació d’un màster interuniversitari oficial, a iniciativa de les dones recercadores de l’Institut Interuniversitari d’Estudis de Dones i Gènere. Els seus orígens, fruit d’un context polític favorable i del compromís de les vuit universitats partícips, expliquen que siguin els estudis de referència sobre feminismes i dones en el mapa universitari català actual. El seu programa, marcadament multidisciplinari, ofereix a l’alumnat una especialització en les epistemologies feministes i alhora una transversalitat de la perspectiva de gènere a disciplines tradicionals de les humanitats i les ciències socials. Essent ja uns estudis clarament consolidats, se’n fa una valoració crítica i es posa l’accent en algunes de les seves mancances i reptes pendents. En un màster que presenta una gran diversitat de metodologies docents, l’article aporta, en el marc de l’assignatura d’educació i gènere, una manera de posar en pràctica els postulats de pedagogies crítiques i feministes.
This paper explains what the creation of an official interuniversity master’s degree at the initiative of the women researchers of the Interuniversity Institute of Women’s and Gender Studies implied for gender studies in Catalonia. The origin of this degree, as a result of a favorable political context and of the commitment of the eight participating universities, explains why it is a reference for women’s and feminism studies in the Catalan university system. Its markedly multidisciplinary program offers students a specialization in feminist epistemologies together with a transversality of the gender perspective in traditional disciplines of the humanities and social sciences. A critical assessment is made of these clearly consolidated studies, emphasizing some of their shortcomings and pending challenges. For a master’s degree presenting a great diversity of teaching methodologies, this paper proposes, within the framework of the Education and Gender course, a way of implementing the postulates of critical and feminist pedagogies.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados