Barcelona, España
Santiago, Chile
El artículo revisa aspectos de la producción musical de cuatro telenovelas —Iorana (1998), La fiera (1999), Romané (2000), Pampa Ilusión (2001)— producidas por Televisión Nacional de Chile durante la que ha sido denominada como la época dorada de las teleseries en Chile. Si bien estas producciones han sido un espacio fértil de análisis desde distintas perspectivas, el aspecto musical ha sido escasamente abordado a pesar de que es un elemento fundamental en cada propuesta audiovisual. Analizamos el modelo de producción de telenovelas en el contexto de la industria musical de cultura masiva, que enriqueció con códigos que permitieron abarcar la diversidad sociocultural del Chile de la época. Para ello, entrevistamos a integrantes de los equipo creativos, el visionado de una selección de capítulos por cada producción y la escucha de las bandas sonoras de los casos de estudio.
We examine the musical production of four chilean soap operas (teleseries or telenovelas) —Iorana(1998), La fiera (1999), Romané (2000), Pampa Ilu-sión (2001)— produced by Televisión Nacional de Chile during what has been called the golden age of soap operas in Chile. Although these produc-tions have been a fertile space for analysis from different perspectives, the musical aspect has been scarcely approached despite the fact that it is a fundamental element an audiovisual proposal. We analyse the production model of telenovelas in the context of the mass culture music indus-try, and the ways that allowed the socio-cultural diversity of Chile at the time to be embraced. To do so, we interviewed members of the creative staff, watched a selection of episodes for each production and listened to the soundtracks of the case studies. The analysis shows how the use of pre-existing songs was a strategy of distancing, creating dramatic worlds of local communities or times far from Chilean-urban culture and, at the same time, articulating a dialogue between the ar-tistic needs and musical codes of the pop culture from the 2000s.
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