Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de How can creation occur by ‘drawing from masters’ drawings’ in undergraduate Graphic Design courses (a proposal)?

Fátima Gomes De Oliveira Caiado

  • español

    Este ensayo problematiza el lugar del dibujo de observación manual en clases de dibujo de carreras de diseño gráfico. Nuestra propuesta de enseñanza se apoya en estudios de investigación exploratorios y empíricos y en investigación cognitiva aplicada: 1) validando que copiando-imitando dibujos de artistas, los estudiantes pueden lograr resultados creativos y competencias de dibujo esenciales para los diseñadores gráficos; 2) sugiriendo -  dibujar de dibujos de mestres – y deduciendo estrategias de enseñanza de cinco mecanismos cognitivos identificados, que fomentan la creatividad: ‘reinterpretación’ o ‘relajación de restricciones’; ‘abstracción flexible’; ‘combinaciones’; ‘préstamo de estructura’ o ‘mapeando’ y ‘encontrar un nuevo espacio problema’

  • English

    In this essay, we readdress manual observational drawing, in drawing classes of graphic design undergraduate courses. Our teaching proposal supports itself on exploratory, and empirical research studies as well as cognitive applied research: 1st validating that -  through copying-imitating other artists’ drawings, students can achieve creative outputs and develop other drawing fundamental skills identified as essential for graphic designers; 2nd how that can happen throughout - drawing from masters’ drawings -, suggesting teaching strategies, deducted from five identified cognitive mechanisms fostering creativity - ‘reinterpretation’ or ‘constraint relaxation’; ‘flexible abstraction’; ‘combinations’; ‘borrowing structure’ or ‘mapping’, and ‘find a new problem space’.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus