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El fin del voto rogado y su limitado impacto en las elecciones de 2023

    1. [1] Universitat Jaime I
  • Localización: Revista de Derecho Político, ISSN 0211-979X, Nº 120, 2024, págs. 147-179
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The end of the requested vote and its limited impact on the 2023 Spanish elections
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La Ley Orgánica 2/2011 modificó la LOREG para introducir la exigencia de la solicitud de voto para los españoles residentes en el extranjero para acabar con la sombra de duda del fraude electoral. Esta reforma gozó de amplio aval técnico pero provocó un indeseado efecto: la drástica caída en la participación del voto del exterior.

      La Ley Orgánica 12/2022 suprimió la obligación de solicitud del voto e introdujo medidas para facilitar el ejercicio del voto y preservar las garantías electorales de seguridad, secreto y fiabilidad a fin de impedir el fraude electoral. Esta reforma electoral constituyó una clamorosa exigencia de todos los sectores sociales, políticos, institucionales y académicos. Apenas detectados los efectos letales en la participación electoral de los ciudadanos del exterior existió una reivindicación unánime dirigida a suprimir el voto rogado. La reforma de 2022 no solo ha suprimido el voto rogado sino que ha incorporado múltiples novedades dirigidas a facilitar y promover el sufragio desde el exterior pero sumando garantías para preservar la identificabilidad del elector a través de la presencialidad del voto o la justificación documental de la identidad. Garantías que, como se ha demostrado en los comicios de 2023, no han ido en perjuicio de una gestión y desarrollo eficientes del proceso electoral pues no se detectaron problemas reseñables.

      Sin embargo, el incremento de la participación en las elecciones generales de 2023 no ha resultado suficientemente satisfactorio puesto que todavía queda muy lejos de los umbrales tradicionales. La causa del mantenimiento de esta baja participación del voto exterior puede encontrarse en el efecto desmovilizador que han provocado las penosidades y frustraciones que durante una larga década han sufrido los compatriotas del exterior para ejercer su derecho de sufragio.

    • English

      Organic Law 2/2011 modified the LOREG to introduce the requirement of the request to vote for Spaniards who live in foreign countries with the purpose to end the shadow of doubt of electoral fraud. This reform enjoyed broad technical support but caused an unwanted effect: the drastic drop in the electoral participation.

      Organic Law 12/2022 abolished the obligation to request the vote and introduced measures to facilitate the exercise of the vote and preserve the electoral guarantees of security, secrecy and reliability in order to prevent electoral fraud. This electoral reform was a resounding demand of all social, political, institutional and academic sectors. As soon as the lethal effects on the electoral participation of citizens were detected, there was an unanimous demand aimed at suppressing the requested vote. The 2022 reform has not only suppressed the requested vote but has incorporated multiple novelties aimed at facilitating and promoting external suffrage but adding guarantees to preserve the identification of the voter. Guarantees that, as demonstrated in the 2023 elections, have not been detrimental to an efficient management and development of the electoral process since no notable problems were detected.

      However, the increase in turnout in the 2023 general elections has not been sufficiently satisfactory as it is still far from the traditional thresholds. The cause of the maintenance of this low participation of the external vote can be found in the demobilizing effect caused by the frustrating hardships and frustrations that for a long decade have suffered the compatriots to exercise their right to vote.

      Summary I.- INTRODUCTION. II.- THE REASON FOR REVERSING THE 2011 ELECTORAL REFORM: THE COLLAPSE OF ELECTORAL PARTICIPATION ABROAD. III. A LOST DECADE. IV.- THE 2022 ELECTORAL REFORM: A) The suppression of the request to vote. B) The recovery of the ex officio dispatch of electoral documentation. C) Split postal voting. D) A increase in the number of polling stations. E) The inalienable verification of the identity of voters. F) The extension of the time limit for the receipt of electoral documentation and the extension of the voting and counting periods. G) Limited use of the internet: ballots that can be downloaded electronically. H) Free of charge and guarantees of transparency, security and secrecy. V.- THE ELECTIONS OF 28 MAY AND 23 JULY 2023: TEST BED FOR THE VOTE FROM ABROAD AFTER THE SUPPRESSION OF THE REQUESTED VOTE. VI.- CONCLUSION: THE LIMITED IMPACT OF THE SUPPRESSION OF THE BEGGED VOTE ON VOTER TURNOUT.


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