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Garantías de la libertad de expresión en redes sociales y medios. Doctrina de la Junta Electoral Central durante los comicios españoles celebrados en 2023

    1. [1] Universidad Complutense de Madrid

      Universidad Complutense de Madrid

      Madrid, España

  • Localización: Revista de Derecho Político, ISSN 0211-979X, Nº 120, 2024, págs. 209-239
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Guarantees of freedom of expression in social networks and media. Doctrine of the Central Electoral Board during the Spanish elections held in 2023
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Respecto al estado de la cuestión (1. Introducción) constatamos, por un lado, que en España hay un vacío legal respecto a la regulación y responsabilidad de las redes sociales (como señala la STS 35/2022), a lo que se añade que toda la Unión Europea está a la espera de la efectiva aplicación de la reciente Ley de Servicios Digitales (DSA) de 2022. Por otro, que en período electoral son las Juntas electorales las legitimadas en primera instancia para poner límites. Sin embargo, en ocasiones las redes sociales han actuado como “juntas electorales paralelas” tomando decisiones automatizadas o no afectando a partidos, coaliciones o candidaturas; Twitter (ahora X), Facebook (ahora Meta) o WhatsApp, por ejemplo.

      Abordamos en el apartado 2 las garantías jurídicas frente a la desinformación destacando, por un lado, la libertad de prensa y de expresión y, por otro, el papel institucional dado a las autoridades electorales en España por la Ley Orgánica 5/1985, de 19 de junio, del Régimen Electoral General (LOREG). En el apartado 3 se analizan específicamente las decisiones de la Junta Electoral Central (en adelante JEC), tanto en las precampañas de los comicios del 28 de mayo y 23 de julio de 2023 como en las campañas en sí. Mientras que en el primer caso nos centramos en el uso de redes sociales por candidaturas (Instagram y Twitter), en este último caso destacamos casos relativos a narrativas y bulos de fraude del voto por correo, así como en decisiones de la Junta sobre cobertura de medios, debates de televisión, columnas de opinión, o del acceso de periodistas a los mítines.

      Respecto al método y desarrollo, combinamos el manejo de fuentes primarias de la JEC, con el análisis de bulos y supuestos de fraude denunciados en los medios, a través de la herramienta de detección del Observatorio Complutense de la Desinformación.

      Una de las conclusiones es que la JEC sí ha respetado el papel de la prensa y el derecho a la información del art. 20 CE de los medios. Y otra es que, en la necesaria actualización de la LOREG, hay fortalecer el papel de la JEC pues, en la práctica, no tienen hoy una capacidad de respuesta a la altura o dimensión de los problemas encontrados, en parte porque las redes sociales están en otras jurisdicciones y porque carecen de medios e infraestructura para la supervisión que se espera de ellas.

    • English

      Regarding the state of the question (Chapter 1. Introduction) we note, on the one hand, that in Spain there is a legal vacuum about the regulation and responsibility of social networks (as pointed out in STS 35/2022), to which is added that the entire European Union is awaiting the effective application of the recent Digital Services Act (DSA) of 2022. On the other hand, during election periods, it is the electoral boards that are legitimised in the first instance to set limits. However, social networks have sometimes acted as "parallel electoral boards" taking automated decisions or not affecting parties, coalitions, or candidacies; Twitter (now X), Facebook (now Meta) or WhastApp, for example.

      In chapter 2, we address the legal guarantees against disinformation, highlighting, on the one hand, freedom of the press and freedom of expression and, on the other, the institutional role given to the electoral authorities in Spain by Organic Law 5/1985 of 19 June 1985 on the General Electoral Regime (LOREG). Chapter 3 specifically analyses the decisions of the Central Electoral Board (hereafter JEC), both in the precampaigns for the elections of 28 May and 23 July 2023 and in the campaigns themselves. While in the former case we focus on the use of social networks by candidates (Instagram and Twitter), in the latter case we highlight cases related to narratives and hoaxes of postal vote fraud, as well as decisions of the Board on media coverage, television debates, opinion columns, or journalists' access to rallies.

      In terms of method and development, we combined the use of primary sources from the JEC with the analysis of hoaxes and alleged fraud reported in the media, using the detection tool of the Complutense Observatory of Disinformation (Observatorio Complutense de la Desinformación).

      One of the conclusions is that the JEC has respected the role of the press and the media's right to communicate in art. 20 (Spanish Constitution). And another is that, in the necessary updating of the LOREG, the role of the JEC must be strengthened because, in practice, they do not currently have the capacity to respond to the level or dimension of the problems encountered, partly because the social networks are in other jurisdictions and because they lack the means and infrastructure for the supervision expected of them.

      Summary: 1. INTRODUCTION. 2. INSTITUTIONAL SAFEGUARDS AGAINST THE RISKS OF DISINFORMATION. THE POWER OF SOCIAL NETWORKS DURING THE ELECTORAL PERIOD IN SPAIN. 2.1. Legal framework of the Electoral Administration in Spain in its role of supervising social media campaigns and setting limits to freedom of expression. 2.2. Other necessary constitutional guarantees during election time: freedom of the press and the right to information. 3. JEC DECISIONS RELATED TO SOCIAL MEDIA OR FREEDOM OF EXPRESSION IN THE 2023 ELECTIONS. 3.1. JEC DECISIONS DURING THE 2023 PRE-CAMPAIGNS. 3.1.1. Those related to social media and one about content. 3.1.2. Complaints about fake news. 3.2. JEC DECISIONS DURING THE 2023 CAMPAIGNS. 3.2.1. On voting, postal voting, hoaxes and fraud narratives 3.2.2. Complaints about the inappropriate use of networks such as Twitter or Facebook. 3.2.3. Media coverage complaints. 3.2.4. Cases about attribution of advertising, candidacy, branding or identity. 3.2.5. CEC doctrine on accreditation of journalists, news reports and press articles during the campaign. 4. CONCLUSIONS.


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