Este ensayo analiza la construcción de México como “el lugar surrealista por excelencia” en los escritos de André Breton. Me centro en la afirmación de Breton de que México es “la tierra elegida del humor negro” a través de un análisis de sus fuentes literarias y de su interés por los grabados de José Guadalupe Posada. A continuación, abordo la presentación que Breton hace de México en Francia a través de la exposición Mexique, de 1939, que supuso el debut parisino de Frida Kahlo, y del artículo “Souvenir du Mexique”, publicado en la revista surrealista Minotaure.
This essay discusses the construction of Mexico in the writings of André Breton as “the surrealist place par excellence.” I focus on Breton’s claim that Mexico is “the chosen land of black humor” through an analysis of his literary sources and his engagement with the printmaker José Guadalupe Posada. I then address Breton’s presentation of Mexico in France through the 1939 exhibition Mexique, which was Frida Kahlo’s Parisian debut, and the article “Souvenir du Mexique,” published in the surrealist journal Minotaure.
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