In this article, I analyze the novel Cofresí by the Puerto Rican author Alejandro Tapia y Rivera as a vehicle through which the author interve-nes, during the second half of the nineteenth century, in the discussions about the status of the island and the alternatives to attain self-rule. Tapia y Rivera through the duplicated portrait of the pirate makes the case, be-fore his peers of the enlightened elite, against independence war, favoring more peaceful alternatives such as the reform of the colonial pact. At the same time, after a careful reading of the novel, it is clear that violence is an inevitable occurrence when a decolonization process is underway.
En este artículo,analizo la novela Cofresí, de Alejandro Tapia y Rivera, en tanto vehículo a través del cual el novelista y dramaturgo puertorriqueño interviene en las discusiones acerca del estatus político de la isla durante la segunda mitad del siglo XIX y las alternativas a considerar para obtener autodeterminación y gobierno. A través de la presentación duplicada del pirata, se hace una opción a favor de la refor-ma del pacto colonial y se advierte acerca de los peligros de una guerra de independencia. Ahora bien, en la novela se postula, también, que la violencia es algo inevitable cuando se pone en marcha un proceso de descolonización.
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