This article has three objectives. Firstly, to clarify what applied ethics is and how it is implemeted from a meta-reflective discourse. Applied ethics carries out cooperative and interdisciplinary work in the solution of problems in technical and morally plural societies. Secondly, to make the role of philosophy explicit in the interdisciplinary work of applied ethics. In particular, we will focus on five aspects: 1) To provide a meta-reflective and post-conventional view, with intention of normative universality, without disregarding the situation in which we find ourselves. 2) To undo linguistic misunderstandings and to clarify other concepts. 3) To detect moral assumptions that, in an environment that should be morally plural, require either justification or overcoming. 4) To contribute concepts from the philosophical tradition that help to illuminate the problem in question. 5) To analyze the arguments and find out the importance given to them and why. Thirdly, the last goal is to underline the importance of the foundation of this ethics, which moves in the juggling balance among its commitment to the critical hermeneutics of the contexts, the available knowledge to us, and the possibilities of effectiveness and feasibility of its recommendations. Its revisionism is neither relativism nor mere pragmatism.
Tres són els objectius d’aquest article. Primer, des d’un discurs metareflexiu, clarificar què és i com es fa l’ètica aplicada. És propi d’aquesta dur a terme, en societats tècniques i moralment plurals, una tasca cooperativa i interdisciplinària en la resolució de problemes. Segon, explicitar la funció de la filosofia en la tasca interdisciplinària de l’ètica aplicada. En concret ens cenyirem en cinc aspectes: 1) Aportar la mirada metareflexiva i postconvencional, amb pretensió d’universalitat normativa, sense desconsiderar la situació en què s’està. 2) Desfer malentesos lingüístics i aclarir altres termes. 3) Detectar supòsits morals que, en un entorn moralment plural, requereixen justificació o superació.4) Aportar conceptes de la tradició filosòfica que ajuden a il·luminar la problemàtica en qüestió. 5) Analitzar els arguments i esbrinar la importància que se’ls atorga i per què. El tercer i darrer objectiu rau a subratllar la importància de la fonamentació també en aquesta ètica, que es mou en l’equilibri malabar entre el seu compromís amb l’hermenèutica crítica dels contextos, els coneixements de què disposem i les possibilitats d’eficàcia i viabilitat de les seves recomanacions. El seu revisionisme no és ni relativisme ni mer pragmatisme.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados