Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Methodological Strategy for the Development of Speaking Skills in the English Language

Melany Shuley Mendoza Rodríguez, Dénises María Molina Vera, Víctor Efrén Alcívar Calderón

  • español

    The present research study examines the crucial role of methodological strategies in English language teaching to develop speaking skills. It focuses on a sample of students from the elementary basic level of two public educational institutions and Uleam University in the city of Chone. A descriptive approach was employed, centering on scientific tasks and utilizing convenience sampling method. Data collection was conducted through five interviews with elementary basic level teachers, three interviews with university English teachers, and observation of five English class sessions. The results highlight the importance of applying strategies to motivate students to speak during the English teaching-learning process, emphasizing the need to balance both in order to maximize the use of available techniques, methodologies, and resources. The study particularly emphasizes the importance of the communicative approach, underscoring how this method influences the development of students' communicative competence. Additionally, internal factors such as self-will, enthusiasm, enjoyment, satisfaction, and autonomy, as well as external factors such as rewards and recognition, were identified as having an impact on students' learning. These findings underscore the importance of considering both methodological and motivational elements when creating effective strategies to improve oral expression in English. This study contributes to the field of research and education by providing important insights into the significance of planning and balancing methodological and motivational strategies in the development of English language proficiency.

  • English

    El presente estudio de investigación examina el papel crucial de las estrategias metodológicas en la enseñanza del idioma inglés para desarrollar la habilidad de hablar. Se concentra en una muestra estudiantes pertenecientes al nivel básico elemental de 2 instituciones educativas públicas y en la universidad Uleam en la ciudad de Chone. Se empleó un enfoque descriptivo que se centra en tareas científicas, utilizando el método de muestreo por conveniencia. La recopilación de datos se llevó a cabo a través de cinco entrevistas con docentes dos de nivel básico elemental, tres entrevistas con docentes universitarios de inglés y la observación de cinco sesiones de clase de inglés. Los resultados resaltan la importancia de aplicar estrategias para motivar al estudiante a hablar en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés, subrayando la necesidad de equilibrar ambas para aprovechar al máximo las técnicas, metodologías y recursos disponibles; lo cual se centra en la importancia del enfoque comunicativo, destacando cómo este método influye a desarrollar la competencia comunicativa de los estudiantes. Además, se identificaron factores internos como la voluntad propia, el entusiasmo, el disfrute, la satisfacción y la autonomía, así como factores externos como recompensas y reconocimiento, tiene un impacto en el aprendizaje de los alumnos. Estos resultados destacan la importancia de considerar tanto los elementos metodológicos como los motivacionales al crear estrategias efectivas para mejorar la expresión oral en inglés. Este estudio contribuye al campo de la investigación y la educación al proporcionar información importante sobre la importancia de la planificación y el equilibrio entre las estrategias metodológicas  y motivacionales en el desarrollo del dominio del idioma inglés.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus