Este artículo se focaliza en la noción de “angustia de las influencias” de Harold Bloom. En primer lugar, se explicará la centralidad que tienen el diálogo y la recuperación de la intención del autor dentro de la propuesta de Bloom. En segundo lugar, a partir de la noción de “angustia de las influencias” se expondrá la importancia del diálogo en dos binomios de autores: la pareja Richardson-Goethe (a través de sus novelas Pamela y Die Leiden des jungen Werthers) y la pareja Scott-Manzoni (a través de sus novelas Ivanhoe y I promessi sposi).
This article focuses on the concept of the Anxiety of Influence by Harold Bloom, which it can be read in a comparative key. First of all, it will be explained the centrality of the dialogue and Retrieving Authorial Intentions within Bloom’s proposal. Secondly, as of the concept of Anxiety of Influence it will be exposed the importance of dialogue in two binomials of authors: the Richardson-Goethe pair (through their novels Pamela and Die Leiden des jungen Werthers) and the Scott-Manzoni pair (through their novels Ivanhoe and I promessi sposi). In this way, the article concludes that in the interaction with their predecessors Goethe and Manzoni they seek a overcoming.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados