En 1771, durante el Cuarto Concilio Provincial Mexicano, la advocación de María Madre Santísima de la Luz fue el centro de una acalorada discusión. Tanto las prácticas devocionales, como la amplia difusión de aquella imagen, además de los tratados sobre el culto y los argumentos de los asistentes al Concilio, revelaron una compleja situación que excedía el ámbito de lo estrictamente religioso. Si bien la discusión se centró en el poder de las imágenes para “enseñar la verdad” y para poner como “vivo lo cierto”, el control de la ortodoxia doctrinal y la práctica devocional se dirigió hacia la regulación de la respuesta del fiel frente a la imagen. Así, las proposiciones de defensores y detractores permiten observar la profunda interacción entre la teoría del arte y la teoría de la imagen religiosa.
In 1771, during the Fourth Mexican Provincial Council, the advocation of Holy Mary Mother of the Light was at the core of a heated debate. Both devotional practices and the widespread circulation of that image, besides treatises on the cult and the arguments of those attending the Council, revealed a complex situation going beyond strictly religious matters. Even though the discussion was around the power images have for “teaching truth” and making “alive that which is certain,” the control on the doctrinal orthodoxy and the devotional practice was aimed at the regulation of the faithful's response when in front of the image. Thus, the statements of advocates and detractors provide grounds for examining the profound interaction between art theory and the theory of the religious image.
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