Mykhailo Zhylin, Viktoriia Mendelo, Oksana Hrytsuk, Tetiana Kononenko, Svitlana Shamalo
The aim of the article is to determine the specifics of the relationship between the components of emotional intelligence (EI) and the emotional dependency (ED) reactions in student age. The MSCEIT (The Mayer–Salovey–Caruzo Emotional Intelligence Test) and R. Hirshfield’s Interpersonal Dependence Test were used to achieve the aim and objectives of the study. The article analyses the dynamics and correlation of indicators for educational courses at the bachelor’s level of higher education institutions (HEIs). The prevalence of the medium indicators of the levels of EI and manifestations of ED was found during the studied period. A significant increase in EI indicators was determined between the second and third years of study. A gradual decrease in the ED reaction before the completion of studies in HEIs was recorded. Significant correlations of the ED parameters with the conscious management of emotions, the ability to understand and identify experiences were calculated. Most often, the connections between the EI componentswere established to manifested with the level of self-confidence. It can be stated that high EI indicators determine a decrease in EI. The research prospects may be the development and verification of the effectiveness of programmes for EI development at student age
El objetivo del artículo es determinar las especificidades de la relación entre los componentes de la inteligencia emocional (IE) y las reacciones de dependencia emocional (DE) en la edad estudiantil. Para alcanzar la finalidad y los objetivos del estudio se utilizaron el MSCEIT (Test de Inteligencia Emocional Mayer-Salovey-Caruzo) y el Test de DependenciaInterpersonal de R. Hirshfield. El artículo analiza la dinámica y la correlación de los indicadores de los cursos educativos de nivel licenciatura de las instituciones de enseñanza superior (IES). Se encontró la prevalencia de los indicadores medios de los niveles de IE y manifestaciones de DE durante el periodo estudiado. Se determinó un aumento significativo de los indicadores de IE entre el segundo y el tercer año de estudio. Se registró una disminución gradual de la reacción de DE antes de la finalización de los estudios en IES. Se calcularon correlaciones significativas de los parámetros de la DE con la gestión consciente de las emociones, la capacidad de comprender e identificar experiencias. En la mayoría de los casos, se estableció que las conexiones entre los componentes de la IE se manifestaban con el nivel de autoconfianza. Se puede afirmar que los indicadores de IE elevados determinan una disminución de la IE. Las perspectivas de investigación pueden ser el desarrollo y la verificación de la eficacia de los programas de desarrollo de la IE en la edad estudiantil
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados