Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Analysis of modern approaches to interdisciplinary art education: combining art with other fields of knowledge

Mykhailo Sydo, Hanna Pankiv, Valentyna Drotenko, Janna Yasenitska, Halyna Savchyn

  • English

    This articleexamines the relationship between three different approaches to art: aesthetic, sociological and historical. The aim is to confirm the interdisciplinary connection between art education, on the one hand, and the status and role of discourse in contemporary art, cultural policy, educational reforms and institutional transformations that affect creative activity. The contemporary merger of art and theoretical discourse can be viewed from two interrelated perspectives. On the one hand, the “educational turn” in contemporary art shows a special interest in the production and dissemination of knowledge, which is marked by a focus on the educational aspects of artistic activity and its potential for mediation and intercultural communication. Using the method of literary analysis and processing of such databases as SCOPUS, Google scholar and Research Gate, the paper analyses the growing importance of the practice and spread of interdisciplinarity in contemporary art, its disadvantages and advantages. The results ofthe presented research indicate that in the contemporary context, the concept of “artistic research” is becoming the subject of increasingly complex discussions. Its use is becoming official and gaining scientific status, which makes it even more problematic. The relationship between the “educational turn” and “artistic research” can be seen in the context of the political economy of knowledge, as it determines the cognitive value of contemporary art. The conclusion is that the educational turn in art opens up new opportunities and challenges for artists in terms of combining professional activity and the creative process. Although there are problems of disproportionality between teaching and creativity, the analysis shows that openness to interdisciplinary discourse can contribute to the development of shared knowledge and communication between artists and the academic community

  • English

    En este artículo se discute la relación entre tres enfoques diferentes del arte: estético, sociológico e histórico. El objetivo es confirmar la conexión interdisciplinaria de la educación artística, por un lado, y el estatus y el papel del discurso en el arte contemporáneo, la política cultural, las reformas educativas y las transformaciones institucionales que afectan a la actividad creativa que sale al mercado del conocimiento. La fusión contemporánea del arte con el discurso teórico se puede ver desde dos perspectivas interrelacionadas. Por un lado, el “giro educativo” en el arte contemporáneo muestra un interés especial en cuestiones de producción y difusión del conocimiento, centrado en los aspectos educativos de la actividad artística y su potencial para la mediación y la comunicación intercultural. A través del análisis literario y el procesamiento de bases de datos como SCOPUS, Google Scholar y Research Gate, se analiza la creciente importancia de la práctica y la difusión interdisciplinaria en el arte contemporáneo, así como sus desventajas y ventajas. Los resultados de la investigación presentada indican que en el contexto actual, el concepto de “investigación artística” se convierte en objeto de debates cada vez más complejos. Su uso adquiere un carácter oficial y obtiene un estatus científico, lo que lo vuelve aún más problemático. La relación entre el “giro educativo” y la “investigación artística” se puede ver en el contexto de la economía política del conocimiento, ya que determina el valor cognitivo del arte contemporáneo. La conclusión es que el giro educativo en el arte ofrece a los artistas nuevas oportunidades y desafíos relacionados con la combinación de la actividad profesional y el proceso creativo. Aunque surgen problemas de discrepancia entre la enseñanza y la creatividad, el análisis muestra que la apertura al discurso interdisciplinario puede promover el desarrollo de conocimiento compartido y la comunicación entre artistas y la comunidad académica


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus