Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Visual Aids in English Vocabulary Learning: an Intervention Proposal Among A2 Students’ Level in a High School in Loja City

Amparo del Rocío Cabrera González, Linda Michel, Efrén Puchaicela Sanmartín, Rocío del Carmen Rodríguez Rueda, Lilian Jacqueline Chenche Jordan

  • español

    This study aims to determine the effectiveness of visual material in enhancing English vocabulary learning among A2-level students in a secondary school in the city of Loja. The study focused on how the application of visual tools, such as flashcards, posters, videos, and infographics, can improve vocabulary retention and use in the language learning process. The intervention was based on a series of vocabulary lessons designed with a strong emphasis on visual support, to facilitate comprehension and memorization. A mixed-methods approach was employed, combining quantitative and qualitative data. Instruments included a pre-test and post-test to measure vocabulary acquisition before and after the intervention, classroom observation to monitor student engagement, and a student questionnaire to collect feedback on visual aids in the learning process. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics to assess the effectiveness of the intervention.

    The results showed a significant improvement in students’ vocabulary performance, with better retention and use of target words compared to traditional teaching methods. Furthermore, qualitative data revealed that students perceived them as highly beneficial to their learning experience, increasing motivation and class participation. In conclusion, the study demonstrates that visual aids are useful in supporting vocabulary acquisition for A2-level students. The findings suggest that visual tools should be incorporated more widely into language teaching strategies to improve learning outcomes and student engagement.

  • English

    Este estudio tiene como objetivo determinar la efectividad del material visual para mejorar el aprendizaje del vocabulario en inglés entre estudiantes de nivel A2 en una escuela secundaria en la ciudad de Loja. El estudio se centró en cómo la aplicación de herramientas visuales, como tarjetas didácticas, carteles, videos e infografías, puede mejorar la retención y el uso del vocabulario en el proceso de aprendizaje del idioma. La intervención se basó en una serie de lecciones de vocabulario diseñadas con un fuerte énfasis en el apoyo visual, para facilitar la comprensión y la memorización. Se empleó un enfoque de métodos mixtos, combinando datos cuantitativos y cualitativos. Los instrumentos incluyeron una prueba previa y una prueba posterior para medir la adquisición de vocabulario antes y después de la intervención, observación en el aula para monitorear la participación de los estudiantes y un cuestionario para estudiantes para recopilar comentarios sobre las ayudas visuales en el proceso de aprendizaje. Los datos se analizaron utilizando estadísticas descriptivas e inferenciales para evaluar la efectividad de la intervención. Los resultados mostraron una mejora significativa en el desempeño del vocabulario de los estudiantes, con una mejor retención y uso de las palabras objetivo en comparación con los métodos de enseñanza tradicionales. Además, los datos cualitativos revelaron que los estudiantes los percibieron como altamente beneficiosos para su experiencia de aprendizaje, aumentando la motivación y la participación en clase. En conclusión, el estudio demuestra que las ayudas visuales son útiles para apoyar la adquisición de vocabulario en los estudiantes de nivel A2. Los hallazgos sugieren que las herramientas visuales deberían incorporarse más ampliamente en las estrategias de enseñanza de idiomas para mejorar los resultados de aprendizaje y la participación de los estudiantes.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus