Madrid, España
El objetivo del siguiente artículo es realizar un análisis de la obra «La pasión según G.H.» de Clarice Lispector (1967) utilizando, para ello, las herramientas críticas de J. Rancière y J. Derrida. Mediante la experiencia literaria de una crisis identitaria propiciada por el encuentro con una cucaracha, el texto muestra la inadecuación de las categorías humanas para comprender la vida animal. El concepto de «política de la literatura» de Rancière nos permitirá comprender cómo el texto violenta los tradicionales repartos de lo sensible, a la par que configura nuevos recortes gracias a los cuales las formas de autocomprendernos y de ser con los animales quedan también reconfiguradas, abriendo así paso a la posibilidad de nuevas formas de ver, sentir y hacer con los animales.
The aim of the following article is to conduct an analysis of Clarice Lispector's work «The Passion According to G.H.» (1967) employing the critical tools offered by J. Rancière and J. Derrida. Through the literary experience of an identity crisis provoked by an encounter with a cockroach, the text demonstrates the inadequacy of human categories to comprehend the living. Rancière's concept of «the politics of literature» will enable us to illustrate how the text disrupts traditional distributions of the sensible, while also configuring new delineations through which our forms of relating to ourselves and to animals are also reconfigured. Thus, both the anthropocentric categories that have governed relations between human language and animal life, and the modes of self-understanding of the human and understanding of the other, are called into question, paving the way for the possibility of new ways of seeing, feeling, and engaging with animals.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados