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An Education for (Future) Health `Professionals and Literary Scholars: Audre Lorde's The Cancer Journals and Marisa Marchetto's Cancer Vixen

    1. [1] University Complutense of Madrid
  • Localización: Miscelánea: A journal of english and american studies, ISSN 1137-6368, ISSN-e 2386-4834, Nº 70, 2024, págs. 197-216
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Una educación para (futuras/os) profesionales de la salud y expertas/os en literatura: The cancer journals de Audre Lorde y Cancer Vixen de Marisa Marchetto
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Los testimonios de mujeres sobre el cáncer de mama reclaman su derecho a la salud, pero como este ensayo demuestra, Cancer Journals (1980) de Audre Lorde y Cancer Vixen (2006) de Marisa Marchetto igualmente enseñan lecciones a (futuras/os) profesionales de la salud y a expertas/os en literatura para, respectivamente, mejorar sus relaciones con las pacientes de cáncer y apreciar el poder terapéutico de las autopatografías: la recuperación emocional de sus autoras y lectoras. Lorde emplea el arma de la rabia para criticar que la profesión médica es insensible y deshumaniza a la enferma de cáncer, además de afirmar, con orgullo, su nueva identidad tras la mastectomía: guerrera con un solo pecho. En cambio, Marchetto elige el humor para describir su batalla de once meses contra el cáncer de mama y sus complicaciones: no tener seguro médico para tratar su enfermedad y su miedo a perder a su prometido. No obstante, como este artículo examina, Cancer Vixen refleja que la medicina gráfica, como nuevo género narrativo, mitiga el antagonismo entre médicos y pacientes, a la vez que ayuda a que profesionales sanitarios y expertas/os en literatura empaticen con las historias personales de las enfermas de cáncer de mama más allá de encuentros clínicos y hospitalarios.

    • English

      Life-writing on breast cancer vindicates women’s health rights, but, as this article demonstrates, the autopathographies Cancer Journals (1980) by Audre Lorde and Cancer Vixen (2006) by Marisa Marchetto also have the potential to teach lessons to (future) health professionals and scholars in literary studies, so that they can, respectively, improve their interactions with patients and understand the therapeutic power of illness narratives to emotionally heal their authors and intended female readers. Lorde uses the weapon of anger both to criticize how cancer patients are dehumanized by the often-insensitive medical profession and to proudly assert her post-mastectomy identity as a one-breasted warrior.

      Meanwhile, Marchetto opts for humor to describe her eleven-month war against breast cancer and its associated complications: her lack of health insurance to treat her illness and her fear of losing her fiancé. Yet, as this article examines, Cancer Vixen shows the illuminating power of graphic medicine as a breakthrough narrative form, to mitigate the antagonism between doctors and cancer patients, while enhancing literary scholars’ and health professionals’ empathic understanding of patients’ personal stories of illness beyond clinical and hospital encounters.


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