A qualitative research is presented using the phenomenological method, in order to analyze and understand the subjective experience of people who have gone through a virtual therapeutic process as a result of the pandemic contingency and the role played by the three basic attitudes of the approach rogerian of humanistic psychology. A questionnaire was applied virtually to nine people who attended therapy in virtual mode, asking relevant aspects during the process, such as the motivation that led them to attend therapy, the problems with which they arrived at the process, as well as the processes of transformation and change experienced during said therapeutic event. The perception they had about the therapist's attitudes was also explored and they were asked if this was for them a determining element for change. Important concordances are found between the literature and the facts in psychotherapy, particularly regarding the issues of motivation due to lack or deficit, the promotion of attitudes of appreciation, empathy and congruence on the part of the therapist, as well as the confluence between the experience, the ideal self and the real self, among others. It is concluded that one of the key points for success in therapy is the co-responsibility of both actors (the person who consults and the therapist who accompanies) in the process.
Se presenta una investigación de corte cualitativo empleando el método fenomenológico, a fin de analizar y comprender la experiencia subjetiva de personas que han pasado por un proceso terapéutico virtual a raíz de la contingencia pandémica y el papel que han jugado las tres actitudes básicas propias del enfoque rogeriano de la psicología humanista. Se aplicó un cuestionario de manera virtual a nueve personas que asistieron a terapia en modalidad virtual, preguntando aspectos relevantes durante el proceso, tales como la motivación que los llevó a asistir a terapia, la problemática con la que llegaron al proceso, así como los procesos de transformación y cambio vivenciados durante dicho evento terapéutico. Se exploró también la percepción que tuvieron acerca de las actitudes del terapeuta y se les preguntó si esto fue para ellos un elemento determinante para el cambio. Se encuentran concordancias importantes entre la literatura y los hechos en psicoterapia, particularmente en lo referente a los temas de la motivación por carencia o déficit, la promoción de las actitudes de aprecio, empatía y congruencia por parte del terapeuta, así como la confluencia entre la experiencia, el yo ideal y el yo real, entre otros. Se concluye que uno de los puntos clave para el éxito en la terapia es la corresponsabilidad de ambos actores (la persona que consulta y el terapeuta que acompaña) en el proceso.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados