Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Challenges and impacts on student integration and educational sustainability in multicultural and multilingual settings: insights from a teacher training program

María Soledad Villarrubia Zúñiga, Macarena Ortiz Jiménez, Paula González García, Lourdes Díaz Rodríguez

  • español

    La Comunidad Valenciana, a través de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació y los Centros de Formación, Innovación y Recursos Educativos de la Comunidad Valenciana (CEFIRE), ofrece programas de formación para profesores diseñados para satisfacer las necesidades específicas de los centros educativos de la región. Este artículo presenta las conclusiones preliminares de un estudio desarrollado entre 2022-2024 sobre las experiencias formativas de un grupo de docentes en relación con la inclusión lingüística de alumnos inmigrantes en algunos centros educativos de la provincia de Alicante. En este contexto, la formación demandada se centró en la enseñanza del español como lengua franca para la integración de estudiantes extranjeros. Durante las sesiones se encontraron cuestiones que podían afectar a la inclusión efectiva del alumnado extranjero. Estos temas tienen consecuencias negativas tanto para la integración social de los niños y sus familias, como para alcanzar los objetivos del plan de estudios escolar y por eso, se consideraron relevantes para esta investigación. El método utilizado en el estudio fue observación al basado en la participación de los docentes durante la formación y se apoyó, como referencia y punto de desarrollo, en los datos oficiales ofrecidos por la Conselleria d’Educació mencionada. Los resultados mostraron que distintas circunstancias de los centros pueden dificultar el éxito de la integración en contextos multiculturales y multilingües, lo que puede tener un impacto inmediato en la sostenibilidad del sistema educativo y social. Los resultados obtenidos son un punto de inflexión para estudiar otros centros educativos de la Comunidad Valenciana y extrapolarlos a otras autonomías

  • English

    The Autonomous Community of Valencia, through the regional Department of Education, Universities and EmploymentandCentres for Training, Innovation and Educational Resources of the Valencian Community (CEFIRE,Centros de Formación, Innovación y Recursos Educativos,in Spanish), provides training programs for teachers designed to meet the specific needs of schools in the region. This article presents the preliminary findings of a study conducted between 2022 and 2024 on the training experiences of teachers in Alicante regarding the linguistic inclusion of immigrant students in several schools located in the province of Alicante. In this context, the training focused on teaching Spanish as a lingua franca to facilitate the integration of immigrantstudents. During the training sessions, several challenges impacting the effective inclusion of these students in classrooms were identified. Those challenges have negative consequences for the social integration of children and their families, as well as for achieving the objectives of the school curriculum, making them highly relevant for this research.The research method employed was contextual observation of teachers’ insights during training sessions, using official data provided by the regional Department of Education (Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació) as a reference and development point.Results showed that different school circumstances can hinder students’ successful integration into multicultural and multilingual contexts, which may have an immediate impact on the sustainability of the educational and social systems. These findings represent aturning point for studying other schools in the Valencia region and potentially extrapolating them to other Spanish autonomous communities


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus