La personificació de la Justícia com una dama amb balances i espasa és només una de les imatges que en l’època medieval i moderna es va expressar a les pàgines dels llibres manuscrits, als grans brodats, a les taules i als cicles escultòrics o pictòrics de caràcter monumental. Tant si es tractava del judici de Déu com de la justícia impartida pels humans, l’art europeu vehiculà, a partir d’algunes iconografies constants i d’altres temàtiques singulars, un món legislatiu, escatològic i hagiogràfic d’enorme complexitat. Els autors de Judici i Justícia analitzen aquestes realitats interessant-se per l’art català i per les continuïtats i les particularitats del tema en diversos territoris limítrofs i contextos concomitants. Apleguen així un bon repertori d’exemples i de propostes interpretatives que abracen el món religiós i el profà en un recorregut que ens mena de l’Europa medieval a la moderna. Els Judicis Finals i els temes bíblics, els mitològics i els de contingut moralitzador, els judicis dels magistrats, el del rei Salomó o el de Paris, entre d’altres, dibuixen un panorama iconogràfic dens que ens ajuda a redescobrir allò que succeïa o s’obviava al territori català respecte als altres contextos europeus.
págs. 9-19
A l'ombra del judici. Les formes de la justícia en un saltirii altres obres de la Catalunya medieval
págs. 21-80
págs. 81-106
págs. 107-142
págs. 143-166
págs. 167-182
págs. 183-214
págs. 215-230
págs. 231-256
págs. 257-274
págs. 275-313
págs. 315-324
págs. 325-334
págs. 335-348
págs. 349-360
págs. 361-372
págs. 373-388
págs. 389-400
págs. 401-410
págs. 411-420
págs. 421-430
págs. 431-442
págs. 443-452
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados