El compromiso de la Compañía de Jesús en el quehacer universitario se expresa en el deseo de contribuir efectivamente a hacer posible una vida digna, plena, para todos y cada uno de los seres humanos, en el presente y en el futuro. Para lograr una vida digna, una vida plena, se requiere la reconciliación. Por ello, la Universidad jesuita debe ser una fuente de vida, comprometida a fondo en los procesos de reconciliación. La Universidad Pontificia Comillas y la Pontificia Universidad Javeriana trabajaron bajo la orientación y el estímulo del padre Michael J. Garanzini, S. J. en la organización de la Conferencia Internacional de Reconciliación Ignaciana de la Crisis y el Enfrentamiento a la Sanación y el Perdón: ¿Cómo es Posible la Reconciliación?, que se realizó del 10 al 12 de mayo de 2021, en modalidad combinada (presencial y remota), desde Madrid. En esta, además de abordajes conceptuales sobre la reconciliación, se presentaron experiencias consolidadas en territorios o con comunidades específicas de construcción de paz y reconciliación de instituciones vinculadas a la Compañía de Jesús. Las memorias de la Conferencia que aquí presentamos tienen el fin de contribuir a que las conversaciones de perdón se den y se multipliquen, de modo que la reconstrucción del tejido social deje de ser una utopía para convertirse en una posibilidad palpable. Sin más, esta Conferencia fue el resultado de esa unión por la que tanto propende la reconciliación, pues no debemos olvidar que parte del proceso para llegar a ella nace del amor y de una meta por trascender todo aquello que nos divide y que, en este caso, se hace desde unas universidades comprometidas y de la mano del legado espiritual de san Ignacio.
The commitment of the Society of Jesus in university work is expressed in the desire to effectively contribute to making possible a dignified, full life for each and every one of the human beings, in the present and in the future. To achieve a dignified life, a full life, reconciliation is required. For this reason, the Jesuit University must be a source of life, fully committed to reconciliation processes. Comillas Pontifical University and Javeriana Pontifical University worked under the guidance and encouragement of Father Michael J. Garanzini, S.J. in organizing the International Conference on Ignatian Reconciliation from Crisis and Confrontation to Healing and Forgiveness: How is Possible Reconciliation?, which took place from May 10 to 12, 2021, in a combined modality (face-to-face and remote), from Madrid. In this, in addition to conceptual approaches on reconciliation, consolidated experiences in territories or with specific communities of peacebuilding and reconciliation of institutions linked to the Society of Jesus were presented. The Conference proceedings that we present here have the purpose of contributing to the conversations of forgiveness occurring and multiplying, so that the reconstruction of the social fabric ceases to be a utopia and becomes a palpable possibility. Without further ado, this Conference was the result of that union for which reconciliation tends so much, because we must not forget that part of the process to reach it is born of love and of a goal to transcend everything that divides us and that, in this case, it is done from committed universities and hand in hand with the spiritual legacy of Saint Ignatius.
págs. 49-62
págs. 63-74
Cómo promover la reconciliación desde la universidad: Un aporte a partir de la experiencia de la universidad católica Andrés Bello en comunidad
págs. 75-88
Role of jesuit institutions/universities in peacebuildingand reconciliation processes through education,empowerment and transformation: A case study of Xavier Institute of social service, ranchi, and St. Xavier’s University, Kolkata
págs. 89-106
págs. 107-118
Towards indigenous women’s meaningful participation: Their voices, their spaces
págs. 119-140
Reconciliation in a contemporary australian jesuit social ministry: Describing the journey for Jesuit Social Services
págs. 141-148
págs. 149-162
págs. 163-168
Women’s contributions to the reconciliation of divided societies: A gender perspective
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págs. 181-182
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págs. 239-242
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Ejercicio calima: Diálogo entre diversos, contrarios y enemigos para la reconciliación en el marco del posacuerdo en Colombia
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págs. 257-266
Experiencias actuales de justicia restaurativa en España: Suturando heridas
págs. 267-302
Religio-cultural reconciliation practices in east Africa: Learnings from post-conflict reconstructionin northern Uganda
págs. 303-316
págs. 317-348
págs. 349-382
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págs. 503-542
Aspectos emocionales de la reconciliación: el modelo NBMR
Elena Gismero González, Laura Bermejo Toro, Ángela Ordóñez Carabaño, María Prieto Ursúa, María Angustias Roldán Franco
págs. 543-550
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págs. 559-578
págs. 579-598
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Reconciling differently with one self: A spiritual approach to the situation of raped women in Eastern Congo
págs. 599-608
págs. 609-618
págs. 619-628
págs. 629-630
Jesuit higher education and the indigenization of universities in Canada: Is reconciliation possible?
págs. 631-632
Bridging the gap: Peace education and the ignatianpedagogical paradigm in post-conflict Timor-Leste
págs. 633-634
Reconciliation: Embracing change. What a loss! (giiwsaad-ka-mig!). I am letting go. (n’bi-gij-ne). An anishinaabemixed method to processing contemporary trauma, grief,and loss
págs. 635-636
Companions in a mission of reconciliation and justice: Developing a catholic ethics of tax justice as a mean sof supporting the implementation of the universal apostolic preferences of the society of jesus, 2019-2029,in Africa
págs. 637-638
págs. 639-640
Demobilization and reconciliation in complex security environments: The philippine bangsamoro case
págs. 641-642
The hasidic project to redeem the world: Practical insights for interreligious dialogue and reconciliation
págs. 643-644
Salvation as renewed creation: Psychologicaland theological reconciliation in (eastern) Congo
págs. 647-648
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