Aquest volum pot interessar a historiadors, pedagogs, educadors en general; i a més a més a altres professionals i ciutadans preocupats per coneixer la construcció històrica de les nostres realitats educatives. Analitza historiogràfi cament components diversos de les idees, les politiques i les pràctiques pedagógiques: peculiaritats identitàries, bases ideològiques, models i condicions en els fets pedagògics, subjectes o actors, la incidència de la política, els espais viscuts (quotidians i territorials), els canvis i resistències. És a dir, els diferents treballs intenten revelar signes, essencialment en les seues teories, normativitat, estructures i processos; i també en els seus components valoratius. Diferents "pedagogies", de la tradició, de les reformes, de la revolució.
Les aportacions recollides ens permeten conèixer moltes qüestions importants al voltant d´un tema tan fonamental com és l´educació: els discursos de regeneració i modernització social i educativa, la recerca de solucions polítiques a aquesta tasca, els desenvolupaments educatius vinculats a particulars registres ideològics, les propostes i assajos de renovació pedagògica, la incorporació de les idees d'una metodologia activa a l'Escola Normal, l'interès per la formació pedagògica dels educadors i la presencia de moviments de reivindicació professional del magisteri, el desplegament a la política curricular de signifi catives novetats. Tanmateix ens conviden a repensar idees, polítiques, propòsits i impulsos, pràctiques didàctiques, personatges, esforços i bestretes.
Regeneracionismo, intelligentsia, y educación integral en la Valencia finisecular: La propuesta educativa frustrada del Ateneo Científico, Literario y Artístico en 1899
págs. 13-26
Un enfoque socio-pedagógico de excepción: El instituto para Obreros de Valencia, comunidad ideada, comunidad vivida
págs. 27-58
Mientras España siga sin gustarnos, nos podemos tener vacaciones: Una aproximación a los campamentos de Frente de Juventudes en la provincia de Valencia (1937-1955)
págs. 59-78
Las reformas escolares y el acceso al conocimiento escolar: los materiales curriculares como mediadores. El caso valenciano
págs. 79-100
Estrenamos autonomía: caminando a tientas hacia la integración escolar en la Comunidad Valenciana
págs. 101-112
La participació social en l'organització escolar: Ontinyent, 1980-1999
págs. 113-128
La configuración del modelo institucional de orientación educativa para la Educación Secundaria: Un apoyo pedagógico para la calidad educativa
págs. 129-144
Cap a una pedagogia de la música en el ensenyaments de régim especial: l'evolució curricular dels estudis musicals valencians en la segona meitat del segle XX
págs. 145-162
págs. 163-188
págs. 189-198
Cap a una pedagogia del joc: Pràctiques lúdiques dels mestres valencians de principis del segle XX
págs. 199-212
págs. 213-228
págs. 229-244
págs. 245-264
págs. 265-284
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados